החוג לתקשורת

    University of Haifa

    ד"ר ניב מור

    נושא עבודת הדוקטורט:

    Exploring Nonmarket Revenue Models in Journalism: Success Factors of Journalistic Crowdfunding Campaigns, Role Perceptions, and Value Propositions of Contemporary American Journalism

    מנחים: פרופ' יריב צפתי ופרופ' רועי דודזון

     

    תקציר הדוקטורט:

    This dissertation explores the contribution of nonmarket audience-based revenue models, specifically crowdfunding, to the creation of a more diverse journalistic landscape. The project includes three studies, each providing insights into how these revenue models might influence journalistic practices, norms, and values. The first study examines the factors contributing to the success of journalism-related crowdfunding campaigns on Kickstarter, aiming to identify the types of journalism and journalists that successfully finance their work through such crowdfunding platforms. It reveals that while crowdfunding platforms attract a diverse population, success is still influenced by traditional factors such as the creators' occupational identity, location, and technical proficiency. The second study contrasts the professional role perceptions of journalists who attempt crowdfunding with those working in traditional settings, aiming to understand whether crowdfunding attracts or encourages alternative journalistic role perceptions. It finds that while these journalists value advocative roles more than their traditional counterparts, they also uphold the importance of objectivity and neutrality. The third study explores how contemporary American news organizations, utilizing both market and non-market revenue models, incorporate social and normative values into their value propositions. It shows that news organizations integrating nonmarket revenue models offer more substantial social, normative, and community-oriented value propositions. Cumulatively, the results of all three studies suggest that while nonmarket revenue models can foster a more diverse journalistic landscape, they do not necessarily disrupt existing social and professional hierarchies within the field.

     

    תחומי מחקר:

    כלכלת תקשורת

    עיתונות

    מדיה חדשים

    השכלה:

    תואר ראשון: במחלקות לפילוסופיה ופוליטיקה וממשל, אוניברסיטת בן גוריון

    תואר שני: במחלקה לתקשורת, אוניברסיטת בן גוריון (בהצטיינות). כותרת עבודת התזה: עיתונות בענן: פלטפורמה חדשה לבניית אמון בתקשורת?(בהנחיית פרופ' צבי רייך)

    הצגות בכנסים:

    Mor, N. Reich, Z. (2015). “From “Trust Me” To “Show Me” Journalism: Can DocumentCloud help restore the deteriorating credibility of news?”. Paper presented at the Future of Journalism: Risks, Threats and Opportunities  Conference, Cardiff University, U.K.

    מור, נ' (2015). "ענן המסמכים - טכנולוגיה מסקרנת לקידום אמינות ושקיפות עיתונאית". הוצג בכנס האגודה הישראלית לתקשורת, האוניברסיטה הפתוחה רעננה.

    פרסים ומלגות:

    2015-2017: מלגת הצטיינות לתלמידי תואר שלישי, הרשות ללימודים מתקדמים, אוניברסיטת חיפה