החוג לתקשורת

    University of Haifa

    ד"ר ליאת פלדמן

    Liat Feldman

    כתובת דוא"ל: liatfeldman72@gmail.com

    מנחים: פרופ' גוסטבו מש, פרופ' גבריאל וימן

    נושא עבודת הדוקטורט: הצורך בחוויה של הכלה פסיכולוגית כמניע לשימוש בפייסבוק

    שנת סיום: פברואר, 2016.

    תקציר: 

    פייסבוק, הרשת החברתית הפופולארית בעולם, מעוררת ענין מחקרי רב בנסיון להבין מהם המניעים לשימוש בה. המחקר הנוכחי נועד לבחון האם הצורך בהכלה פסיכולוגית בחיים הבוגרים הינו מניע רגשי לשימוש בפייסבוק, אשר עשוי לסייע בהבחנה בין משתמשים ושימושים שונים בפייסבוק. מתוך השקפה כי פייסבוק עשוי להוות זירה למילוי צורכי הכלה, שוער כי יימצא קשר בין צורך גבוה בהכלה ובין שימוש בפייסבוק במובן של פרסומים אישיים, תדירות הכניסה לפייסבוק ומהירות הפרסום בפייסבוק לאחר התרחשותו של ארוע משמעותי בחיים. עוד שוער כי מימוש צרכים של הכלה, יהיה קשור עם שינוי לטובה בהרגשה האישית הנתפסת של משתמשים ועם תחושה כי ה"עצמי" נראה ומאושרר על ידי אחרים.

    במחקר הנוכחי בוצע חיבור תיאורטי בין המושג הכלה ותיאוריית ההתקשרות של בוגרים.  סגנון התקשרות נבדק לצד צורכי הכלה ביחס לשימוש בפייסבוק על מנת לסייע בתיקוף כלי המדידה של הכלה, אשר פותח באופן ייחודי עבור מחקר זה. המחקר נערך בקרב 275 סטודנטים ישראלים, והורכב מסקר שהכיל 85 פריטים שונים, הקשורים לצרכי הכלה, סגנון התקשרות ומאפייני שימוש בפייסבוק, הקשורים גם לשינוי בהרגשת המשתמשים. סדרת ניתוחי רגרסיה איששה את הטענות המרכזיות של המחקר הנוכחי. נמצא קשר חיובי בין גורמי ההכלה וסגנון התקשרות. כמו כן נמצא קשר חיובי בין צורך בהכלה לבין שימוש בפייסבוק לשם כתיבת סטטוסים אישיים, קריאה של סטטוסים של אחרים, עיסוק בתמונות אישיות, מהירות כניסה ושיתוף לאחר התרחשות ארוע חיים שלילי ועיסוק במניית תגובות ו"לייקים". עוד נמצאה הבחנה מובהקת בין הצורך בהכלה, אשר נמצא מנבא כתיבה בפייסבוק, לבין חוויה של הכלה, אשר נמצאה מנבאת שינוי לטובה בתחושה הנתפסת של המשתמשים וחוויה כי יש מי שרואה אותם. 

    תחומי מחקר

    רשתות חברתיות
    תכניות ריאליטי
    טכנולוגיות תקשורת ומילוי צרכים רגשיים
    התפתחות ז'אנרים סיפוריים בטלביזיה

    השכלה

    תואר ראשון: החוג לפסיכולוגיה ותכנית ב"א מצטיינים, אוניברסיטת חיפה (בהצטיינות יתרה)
    תואר שני: פסיכולוגיה קלינית, אוניברסיטת תל אביב (בהצטיינות). כותרת עבודת התזה: הבדלים בין גברים לנשים במאפייני גבריות ונשיות והקשר לרמת הספרציה מדמות האם (בהנחיית פרופ' מישל סלואן)

    פרסים ומלגות

    2014: מלגת הצטיינות לתלמידי תואר שלישי, הרשות ללימודים מתקדמים, אוניברסיטת חיפה

    קורסים

    סדנת פיתוח פורמטים (החוג לתקשורת, אוניברסיטת תל אביב, 2012-2013) 

    מידע נוסף

    בעבר שימשה כסמנכ"ל התכניות של ערוץ 10 וכמנהלת פיתוח בערוץ 2. כיום מפתחת ומפיקה פורמטים מקוריים, מייסדת ומנהלת שותפה ב"אקדמיה לפורמטים" בתל אביב - מסלול לימודי ז'אנרים טלביזיוניים.