החוג לתקשורת

    University of Haifa

    Select your language

    ארוע סיום השנה של החוג לתקשורת - הקרנת הסרט "סיטיזן פור" - ייערך בסינמטק חיפה ב- 10.6.2015 בשעה 18:30

    ארוע סיום השנה של החוג לתקשורת ייערך בסינמטק חיפה ב- 10.6.2015 בשעה 18:30.

    במסגרת הארוע נקרין את סרטה של לורה פויטרס CITIZENFOUR.

    הסרט זכה בפרס האוסקר לסרט הדוקומנטרי לשנת 2015, וזו הקרנה חד-פעמית שלו בחיפה.

    דברי פתיחה: מר אבי מרציאנו

    דברי סיום: ד"ר ארן ליביו.

    ההקרנה מתאפשרת הודות לפסטיבל דוק אביב.

    מן הבקורת של יאיר רווה:

    ״אזרח-ארבע״ הוא סרט תיעודי נדיר, מהסוג שכמוהו כמעט כבר לא עושים: סרט תיעודי שבאמת חושף מציאות עלומה שנגלית בזמן אמת לעיני המצלמה. לפני כשנתיים פואטרס – עיתונאית ויוצרת דוקומנטריתהתחילה לקבל הודעות אנונימיות ממקור שהזדהה בשם הקוד ״סיטיזן-פור״. הוא הציג את עצמו כעובד סוכנות הבטחון הלאומית של אמריקה, שבידו חומר המציג את האופן שבו מרגלת אמריקה על אזרחיה, באופן בלתי חוקי. כמה חודשים אחר כך, כשעיתונאי ה״גרדיאן״ גלן גרינוולד לצידה ועם מצלמתה, היא הגיעה לפגישה עם המדליף בבית מלון בהונג קונג. האיש הזה הוא אדוארד סנואדן. כל הסקופים שהגיעו לעיתונות בשנתיים האחרונות בעקבות חומריו של סנואדן, הגיעו לשם באמצעות פואטרס וגרינוולד – מההוכחות על הריגול הפנימי שאמריקה מבצעת על אזרחיה (ולא פחות חמור, על אזרחי שאר העולם), מהנוכחות התמידית של מל״טים אמריקאיים בשמי מדינות – אויבות וידידות, ועד למידע על ההאזנות של הממשל האמריקאי לטלפון של אנגלה מרקל, קנצלר גרמניה. אם זו כותרת שהסעירה את העולם בשנתיים האחרונות, פואטרס היתה שם. פואטרס מתעדת את המידע, מעבירה הלאה, ועוקבת גם על האופן שבו התקשורת מעבדת את החומרים. כבר הרבה זמן לא היה סרט שהציג את עולם עיתונות הדפוס באור כה מחמיא – עיתונות שהיא גם אחראית כלפי מקורותיה, וגם כזו שמצליחה לשנות תפיסות עולם ולחשוף את המקומות האפלים, שבהם גם משטר דמוקרטי כמו אמריקה מתנהג כמו דיקטטורה חשוכה. ״אזרח-ארבע״ (או ״סיטיזן-פור״) הוא מותחן מבוסס עובדות, אין בו שום ייפוי של המציאות, אין בו שום התעסקות בדרמות האישיות ובחייהם הפרטיים של גיבוריהם (פרטים על המחירים והחיים האישיים של כל אחד מהאנשים בסרטים נמסרים באופן עקיף ומרומז ומשתמע), זה כמו ״כל אנשי הנשיא״, אבל מנקודת מבטו של ״גרון עמוק״. זה סרט שלא רק מתעד את המציאות באותה מתרחשת, הוא גם משנה אותה. והוא עושה את זה במחיר כבד למדי לאלה שעומדים במרכז הפרשה הזאת. ״אזרח ארבע״ הוא מותחן ביון – הפסקול של ניין אינץ׳ ניילז לא מקל על החרדה שלא יקל עליכם לישון בלילה, מרגע שתדעו איזו גישה יש לממשלות להצצה לחייכם, ואיזה שימוש הן יכולות לעשות בו נגדכם, ביום בו הן יחליטו על כך.

    http://cinemascope.mako.co.il/archives/21008

    עדכון על אדוארד סנודן והשפעתו על מדיניות המעקב בארה"ב בכתבה מהניו יורק טיימס (19.5.2015):

    Two weeks ago, a federal appeals court ruled that the first N.S.A. program he disclosed, which collects the phone call records of millions of Americans, is illegal. Last week, the House of Representatives voted overwhelmingly to transform the program by keeping the bulk phone records out of government hands, a change President Obama has endorsed and the Senate is now debating. And Apple and Google have angered the F.B.I. by stepping up encryption, including on smartphones, to scramble communications and protect customers from the kind of government surveillance Mr. Snowden exposed.

    The fallout has been deeply satisfying to Mr. Snowden, who at first feared that his revelations might be ignored, said Ben Wizner, an American Civil Liberties Union lawyer who represents him. But the debate about Mr. Snowden is far from over.

     

    Home_HE