שלום לכולם/ן.
ערב חמים ומשעשע עבר על הסטודנטים/יות וחברי/ות הסגל של החוג לתקשורת.
התוודינו אודות הגילטי פלז'ר שלנו, פיצחנו חידות הגיון מאתגרות ולמדנו הרבה מידע חדש וחיוני, כמו למשל מי חבר הסגל שהורד ממטוס על ידי ה-FBI בחשד כי הוא מתכנן לפוצץ את המטוס, מי חברת הסגל שנעצרה ע"י שוטר משום שנהגה לאט מדי ומי חבר הסגל שנזקק לזריקת טטנוס לאחר מפגש קטלני עם דלי ספונג'ה. היה כיף גדול.
תודה גדולה לשלי גולן (שנה ג' ב"א) המעולה, על היוזמה וההפקה, לצוות המזכירות וליאיר גיל על הצילומים היפים.
להתראות במפגש הבא,
אורן
ביום ראשון ה19.01.2020 התכנסו סגל וסטודנטים לערב שכולו כיף וגיבוש חוגי. תודה לכל מי שהגיע, אירגן והשתתף. תמונות בצילומו של: יאיר גיל.
מוסמכי התואר השני במסלול תקשורת אסטרטגית ויחסי ציבור קיבלו את תעודות הסיום שלהם בטקס מרגש באוניברסיטה ובמסגרת החוג.
ברכות חמות לזוכות במלגת "ידיעות חיפה" לשנת 2019: דניאל יוסופוב, ספיר לב, הודא נאסר ונעם שושני.
תודות למר יעקב שחם, תורם המלגות; למר אלעד מלכא, המרצה האורח; ולקהל הרב – סטודנטים, סטודנטיות ובני ובנות משפחה – שכיבד את האירוע בנוכחותו.
תצלומים: יאיר גיל
כמדי שנה, יעניק החוג לתקשורת מלגות לתלמידי מ"א ודוקטורט, תרומת קרן ידיעות חיפה בטקס שייערך ב-14.5.2019. השנה נעניק מלגות בשני מסלולים:
מסלול 1: המלגות תוענקנה לסטודנטים/יות על מנת לעודד אותם/ן להציג את עבודותיהם/ן בכנסים אקדמיים, והחוג מצפה שהעבודות הזוכות תוגשנה לשיפוט בכנסים אקדמיים. המלגות תוענקנה לעבודות אקדמיות שנכתבו במסגרת לימודי הסטודנטים בחוג לתקשורת בתכניות המ"א המחקרי (מסלול רגיל ומואץ), מ"א בתקשורת אסטרטגית והדוקטורט. ניתן להגיש עבודות שנכתבו במסגרת קורסים או סמינרים, שנלמדו בחוג או בחוגים אחרים, ושהציון הסופי בקורס או בסמינר שבו הוגשו היה 90 ומעלה. כמו כן, ניתן להגיש מאמרים המבוססים על עבודות מ"א ודוקטורט (או חלקים מהן), הנכתבות או שנכתבו במסגרת הלימודים בחוג. יחד עם זאת, אין להגיש פרקי מ"א או דוקטורט כפי שהם, אלא יש להתאים את ההגשה למבנה המקובל של מאמר או עבודה אקדמית (הכולל פתיחה, תשתית מושגית, מתודולוגיה, שאלות מחקר דיון מסכם וכו'). אורך ההגשה המקסימלי – עד 25 עמודים (ברווח כפול), לא כולל רשימת מקורות ונספחים.
רשאים להגיש מועמדות: תלמידי מ"א מחקרי (מסלול רגיל ומואץ), מ"א בתקשורת אסטרטגית ודוקטורט בחוג לתקשורת באוניברסיטת חיפה, במצב לימודים תקין שטרם קיבלו את התואר (לתלמידי שנה ג' במ"א: מצב לימודים תקין כולל הגשת הצעת תיזה והשלמת החובות בכל הקורסים). ניתן להגיש עבודות שנכתבו בזוגות, אולם במקרה כזה המלגה תחולק באופן שווה בין הכותבים. במקרה של עבודות שוות באיכותן, תינתן עדיפות לעבודות שכותביהן לא זכו בעבר למלגות מהחוג. אין להגיש עבודות שזכו בעבר במלגת ידיעות חיפה או בפרס יפעת במסגרת כנס מתקשרים. אולם, זוכי מלגות ידיעות חיפה ופרס יפעת מוזמנים בחום להגיש עבודות חדשות לתחרות. כל סטודנט/ית רשאי/ת להגיש עבודה אחת בלבד. העבודות יעברו שיפוט ויבחרו ע"י ועדה חוגית.
מסלול 2: המלגה תוענק לתלמיד/ת שנה ג' בתכנית הב"א בחוג שלו/לה ממוצע ציונים של 90 ומעלה, המתכוון/ת להמשיך את לימודיו/יה בחוג בתואר השני במסלול המחקרי בשנת הלימודים הבאה. המלגה תוענק לזוכה לאחר השלמת תהליך ההרשמה ללימודי המ"א (ייתכן ותוענק יותר ממלגה אחת).
הבקשות למסלול 1 יכללו: 1. טופס בקשה 2. עותק של העבודה 3. תקציר של עד 150 מילים. הבקשות למסלול 2 יכללו טופס בקשה.
יש להגיש את החומרים למזכירות החוג לתקשורת בדוא"ל nnathan@univ.haifa.ac.il
לשאלות ופרטים נוספים ניתן לפנות לד"ר נחמה לואיס-פרסקי nlewis@com.haifa.ac.il
תאריך אחרון להגשת עבודות לשיפוט ומועמדויות: 26 במרץ, 2019
לילי בוקסמן-שבתאי, אוניברסיטת נורתווסטרן
Interpretive political polarization? A method to gauge opinion diversity in Facebook comments
Debates about political polarization in communication studies focus on media exposure, overlooking an important question: how polarized is the audience’s interpretation of the news? This paper presents an interpretive approach to political polarization and a procedure to analyze the diversity of opinions in Facebook comments on the news. The procedure starts with an inductive analysis of interpretive frames in comments. Conceptualizing comment threads as marketplaces of ideas, it then utilizes the Herfindahl-Hirschmann Index of market concentration to gauge levels of frame competitiveness. To demonstrate this procedure, the paper focuses on economic inequality, a topic at the center of political framing battles, using a story about a CEO who radically restructured compensation in his firm as a case study. Results suggest that there was a conservative-liberal divide in interpretation, but also patterns of mainstreaming and pluralism. Further applications of this analytical procedure in the study of public opinion are discussed.
ערן אמסלם, אוניברסיטת סטנפורד, האוניברסיטה העברית בירושלים ואוניברסיטת אנטוורפן
How Informative and Persuasive Is Simple Elite Communication? Effects on Like-Minded and Polarized Audiences
Abstract:
In the past two decades, increasing levels of simplicity in political elite rhetoric have drawn both empirical interest and normative concern from political scientists. While the conventional wisdom holds that politicians simplify their public communication because “simplicity works,” the way citizens respond to such messages has hardly been investigated. This study presents the results of two experiments testing the effects of simplicity on two major goals of elite communication: informing citizens and persuading them. Results show that simple rhetoric has lower informative value for citizens than complex rhetoric, regardless of the issue being addressed and the partisan identity of the speaker. In terms of persuasion, results point to a conditional effect. When a politician addresses a like-minded audience, simplicity sways public opinion. However, when addressing a polarized audience, simple rhetoric is ineffective.
תצלומים: יאיר גיל
כנס "מתקשרים" ה-15 של תלמידי מחקר בתקשורת: יום ראשון, 9.12.2018, 15:15-9:15.
ד"ר שרון שניטמן, הפקולטה לרווחה ובריאות, אוניברסיטת חיפה
יום ג', 8.5.2018, 12:15, בניין רבין, חדר 8001
Media Messages about Medical Cannabis and their Potential Effects on Attitudes toward Recreational Cannabis use and Legalization
Increasingly more jurisdictions around the world have legalized Medical Cannabis (MC) for various indications. Israel has been running a MC program since the late 1990s (recreational cannabis use remains illegal). With the exception of 14 oncologists who have the authority to directly issue MC licenses, the MC recommendations of specialist physicians are referred to the MC unit of the Ministry of Health for license authorization. Licenses are only granted for specific conditions/symptoms, and only following the exhaustion of other “conventional” therapeutic options.
MC policies in Israel and elsewhere have generated scientific and political debate regarding possible unintended spillover effects. A central question is whether MC legalization make recreational cannabis use more socially acceptable, thus leading to increased recreational use.
In this presentation I will summarize results of a serious of studies conducted in Israel where we investigate attitudes towards MC and how media may play a role in forming attitudes towards MC and in turn influence attitudes towards recreational cannabis.
We focus on media coverage because it is one of the major factors that influences public policy through shaping public opinion on this issue. To investigate media coverage of MC, we examined the way in which this issue was framed in Israeli news coverage from 2007 to 2013. The results of a quantitative content analysis of media coverage revealed that in the majority of medical cannabis news articles (69%), cannabis was framed as a medicine, although in almost one third of articles (31%) cannabis was framed as an illicit drug. We also found that patients were featured prominently as sources in media coverage, and were the most frequently cited source in our sample.
In light of this finding, we conducted a web-based randomized experiment testing the effects of exposure to messages about MC. Israeli participants (N = 396) recruited through an online survey company were randomly assigned to view a patient narrative (similar to those found in extant media) or a non-narrative video containing equivalent information about MC. Video content was further manipulated based on whether the protagonist (the patient) had a stigmatized disease or not, and whether attribution of responsibility for his disease was internal or external.
Exposure to patient testimonials indirectly increased positive attitudes, beliefs and intentions related to recreational cannabis use through changing attitudes, beliefs and intentions related to MC. Furthermore, exposure to narratives in which the patient was presented as not to blame for contracting his illness (external attribution) was associated with more positive attitudes, beliefs and intentions toward MC, a factor that was significantly associated with more positive attitudes, beliefs and intentions related to recreational cannabis use.
In an additional study using a web-based survey (N = 554) we tested the effects of information seeking and scanning, from mass media and from online sources, about MC on attitudes toward MC. Furthermore, we tested indirect effects of information seeking on attitudes toward legalization of cannabis (for all purposes) through MC attitudes. We found evidence to suggest that seeking and scanning for information about MC from mass media and online sources are positively associated with attitudes toward MC. Results also show that information seeking about MC was indirectly associated with greater support for cannabis legalization (for all purposes) through changing attitudes related to MC.
Combined, these results suggest that news media coverage of MC may influence public attitudes toward recreational cannabis. This may be particularly true for news stories presented as patient testimonials. Because such media stories continue to be commonplace, it is important to examine potential spillover effects of this coverage on public perceptions of recreational cannabis. Cannabis prevention programs should address the role of media coverage in shaping public opinion, as well as address the distinction between medical and recreational cannabis use.
Background papers
Sznitman, S. R., & Bretteville-Jensen, A. L. (2015). Public opinion and medical cannabis policies: examining the role of underlying beliefs and national medical cannabis policies. Harm. Reduct. J., 12, 46.
Sznitman, S. R., & Lewis, N. (2015). Is cannabis an illicit drug or a medicine? A quantitative framing analysis of Israeli newspaper coverage. Int. J. Drug Policy, 26, 446-452.
Sznitman, S. R., & Lewis, N. (2018). Examining effects of medical cannabis narratives on beliefs, attitudes, and intentions related to recreational cannabis: A web-based randomized experiment. Drug and Alcohol Dependence, 185, 219-225.
Sznitman, S. R., & Zolotov, Y. (2015). Cannabis for Therapeutic Purposes and public health and safety: A systematic and critical review. Int. J. Drug Policy, 26, 20-29.
החוג יקרין ב-25.4 בסינמטק חיפה את הסרט "העיתון" בשיתוף עם הסינמטק. האירוע יתחיל ב-18:00. מר גלעד הלפרין, דוקטורנט בחוג ועיתונאי, יקדים דברים לסרט וד"ר אורן מאיירס יוסיף דברי סיכום. הסרט בבימויו של סטיבן שפילברג עוסק בתפקיד של עיתון הוושינגטון פוסט בפרסום ה-Pentagon Paper, אוסף מחקרים סודיים שביצע משרד ההגנה האמריקאי אודות ההסתבכות של ארה"ב במלמחמת וייטנאם וחוסר האפשרות לנצח במלחמה. פרסום המחקרים נעשה על אף התנגדות עזה של הממשל האמריקאי.
פרופ' לימור שיפמן, האוניברסיטה העברית
16.1.18, 12:15-13:45, 8001 רבין
לימור שיפמן היא פרופסורית במחלקה לתקשורת ועיתונאות, האוניברסיטה העברית בירושלים וכן משמשת בתפקיד סגנית דיקן לענייני הוראה בפקולטה למדעי החברה. בין השנים 2005-2007 הייתה עמיתת מחקר במכון לחקר האינטרנט באוניברסיטת אוקספורד, שם זכתה בפרס על הצטיינות במחקר. תחומי המחקר של ד"ר שיפמן כוללים טכנולוגיות תקשרת והומור, ובעיקר מגוון הממשקים ביניהם. כך, למשל, היא עסקה בבחינה של מגוון היבטים של הומור ברשת: הומור מגדרי העוסק בהבדלים בין נשים וגברים, הומור פוליטי במהלך מסעות בחירות והומור אשר עוסק בטכנולוגיות התקשורת עצמן. המחקר שלה בשנים האחרונות התחקה אחר סדרה של שאלות: האם ניתן לזהות תכונות משותפות לקליפים שמעוררים מעורבות גולשים ביו-טיוב? מהו התפקיד של בדיחות בתהליכי גלובליזציה? מדוע לממים אינטרנטיים יש כוח בתהליכים של שינוי חברתי ופוליטי?
Dr. David Bodoff, Department of Business Management, University of Haifa
March 13, 12:15-13:45, Room 8001, Rabin Complex
Abstract:
Increasing numbers of people get their news online, often from social networks. Much of the content arrives with no pedigree – it is produced by independent content creators, some anonymous, many unrecognized. This scenario naturally results in a news experience that fails the traditional principles of journalistic objectivity, which requires truthfulness (not fake) and neutrality (not biased). At the same time, computational approaches to text-processing are advancing, and can automatically characterize content. So, is the problem solved? Do we just build algorithms that characterize news as fake versus true, neutral versus biased? In this research, I look at the problem of objectivity from a computational standpoint. I also define a new computational task that defines bias in the case of Internet-based news. The computational standpoint brings a new perspective that advances both the conceptualization of objectivity, and its realization.