החוג לתקשורת

    University of Haifa

    Select your language

    מידע למתעניינים: תואר ראשון

    חמש סיבות לעשות תואר ראשון בתקשורת באוניברסיטת חיפה

    התואר משלב הכשרה עיונית ומעשית

    אפשרות לשלב עם מגוון תחומי לימוד נוספים מרחבי האוניברסיטה

    ללמוד עם חוקרות וחוקרים מובילים

    הזדמנות להתמחות בתעשייה

    ב.א. בשנתיים או בשלוש

    מטרת הלימודים

    שוק התקשורת עובר שינוי משמעותי בעשור האחרון. מתרחשת צמיחה בענפים הקשורים למדיה חדשים ובהופעתם של ערוצי מדיה נוספים בתקשורת האלקטרונית בצד צמצומים בחלק מכלי התקשורת. כתוצאה מכך, ניכר ביקוש לכח אדם במגוון מקצועות התקשורת - עיתונאות, יחסי ציבור, דוברות, פרסום, אינטרנט, הפקה, עריכה, תחקיר ומקצועות נוספים. כחוג שמכשיר מעל 20 שנה מאות בוגרים שהשתלבו במגוון תחומי תקשורת, אנו יודעים שהשתלבות מוצלחת בתעסוקה בתחום אינה מצריכה שליטה מוקדמת במיומנויות טכניות אלא השכלה רחבה ונקודת מבט יצירתית שנשענת על הבנה מורכבת של תהליכים ותופעות חברתיות ותקשורתיות.

    לימודי התואר הראשון בתקשורת באוניברסיטת חיפה מעניקים לבוגריו את ההכשרה האוניברסיטאית המצוינת לה הם זקוקים כדי להצליח. במסגרת התוכנית לתואר ראשון בתקשורת התלמידים לומדים את השאלות הבסיסיות שמעסיקות חוקרי תקשורת, ואת הכלים שבהם הם נעזרים כדי להשיב עליהן. הן הקורסים התיאורטיים והן הסדנאות מעניקים מטען הכולל הבנה של תהליכים, מושגים ותיאוריות ביחס למוסדות תקשורת, פלטפורמות וקהלים לצד מיומנויות וכלים בסיסיים, המכינים את הסטודנטים לעבודה מעשית בתחום. לחוג מגזין מקוון, הכרמלית, אותו מפיקים תלמידי החוג בהנחיית איש סגל בעל רקע עשיר בעיתונאות. תלמידי החוג שבוחרים בכך מתמחים במגוון מקצועות תקשורת בארגונים מובילים באזור הצפון וברחבי הארץ.

    יתרונות הלימודים בחוג כוללים את המוניטין האקדמי הבינלאומי של החוקרים והמורים בחוג החושפים את הסטודנטים לתהליכים גלובליים ומקומיים. יתרון נוסף שנובע מהסביבה האוניברסיטאית הוא היכולת לשלב את לימודי התקשורת עם מגוון המקצועות הרבים הנלמד באוניברסיטת חיפה, החל במשפטים, פסיכולוגיה, הוראה וכלכלה וכלה בספרות אנגלית, מזרח תיכון, אומנות, שירותי אנוש ועוד. הסטודנטים נהנים מיחס אישי ואווירה תומכת למידה, המאפשרים לתלמידים אינטראקציה מפרה עם חברי הסגל. 

    לאתר ההרשמה.

    מבנה הלימודים
    הלימודים כוללים קורסי חובה והמניחים את התשתית ללימודי המשך, קורסי בחירה הבוחנים סוגיות שונות בחקר התקשורת, סדנאות מקצועיות שאותן מלמדים אנשי תקשורת וסמינריונים - שיאם של לימודי הב"א המציעים זווית מחקרית ממוקדת ושבמהלכם הסטודנטים מתנסים בכתיבת עבודת מחקר. הלימודים בשפה העברית. נדרשת ידיעת אנגלית.

    במסגרת לימודי הב"א שני מסלולי לימוד: המסלול החד-חוגי והמסלול הדו-חוגי (תוכנית זו ניתנת במתכונת מיוחדת גם תקשורת ב"א למשפטים), על המועמד לבחור עם הרשמתו לאוניברסיטה את המסלול שבו הוא מעוניין ללמוד.

    1. תכנית חד-חוגית (208102-24-01)- המסלול החד חוגי נועד לאפשר לתלמידים ללמוד היקף לימודים רחב יותר בתקשורת. היקף הלימודים במסלול זה מבוסס על 80 נ"ז בלימודי תקשורת, 16-20 נ"ז בלימודי מקבץ, 20 נ"ז מבואות במדעי הרוח והחברה (קורסים מאחד מאשכולות הלימוד בהיקף של 4 נ"ז - ראה פירוט בהמשך). משך הלימודים בתכנית 3 שנים.
    2. תכנית דו-חוגית (בשנתיים) (208120-24-01) – החוג לתקשורת מודיע על פתיחת לימודים לתואר ראשון בשנתיים. במסגרת התכנית הסטודנטים ילמדו 6 סמסטרים רצופים לאורך שנתיים, כולל סמסטר קיץ בכל שנה. במסלול זה משלב הסטודנט לימודים בחוג לתקשורת עם לימודים בהיקף שווה בחוג הנוסף. היקף הלימודים בכל אחד מהחוגים 60 נ"ז (כולל קורסים בהיקף 4 נ"ז מאחד מאשכולות הלימוד - ראה פירוט בהמשך). לתשומת לבכם! מאחר ומשך התכנית היא שנתיים, על המתקבלים לתכנית להשלים את רמת האנגלית בפטור עד סוף השנה הראשונה ללימודים. ללא השלמת אנגלית לא יתאפשר מעבר לשנה שנייה.
    3. תכנית דו-חוגית (בשלוש שנים) (208101-24-01) - במסלול זה משלב התלמיד לימודים בחוג לתקשורת עם לימודים בהיקף שווה בחוג נוסף. היקף הלימודים בכל אחד מהחוגים מגיע ל-60 נ"ז (כולל קורסים בהיקף 4 נ"ז מאחד מאשכולות הלימוד - ראה פירוט בהמשך). משך הלימודים בתכנית 3 שנים.
      • קיימת אפשרות להירשם לתוכנית משותפת עם החוג למערכות מידע (מס' תוכנית: 208101-24-07). משך הלימודים 3 שנים.

     

    מסלול בתקשורת שיווקית
    מטרת המסלול להכשיר את הסטודנטים/ות לעבודה במשרדי יחסי ציבור ופרסום ובמגוון תפקידים כגון דוברות, ייעוץ תקשורתי, לובינג, פתוח קשרי קהילה, וקידום במדיה החברתית. במסגרת התכנית תלמדו קורסים וסדנאות כמו שיווק דיגיטלי ברשתות החברתיות, פרסום, ניהול מותגים וניהול אישי, שכנוע, וניהול משברים. התכנית כוללת גם פרויקט גמר בתקשורת שיווקית (במטרה לסיים את התואר עם תיק עבודות שיסייע לכם להשתלב בשוק העבודה), ואפשרות לפרקטיקום במשרד פרסום או יחסי ציבור.*
    מספר תוכנית: 208102-24-02

    *המסלול יפתח בשנה האקדמית תשפ"ד כתלות במספר נרשמים מינימלי בכל מסלול.

     

    מסלול כתיבה עיתונאית ויצרתית
    בשיתוף החוג לספרות עברית השוואתית
    כתיבה היא כלי חשוב בעולם התעסוקה העכשווי. מטרת המסלול לתואר ראשון בכתיבה עיתונאית ויצירתית להעניק הכשרה מעשית ועיונית שתכשיר כותבים/ות ועורכים/ות לתפקידים מגוונים בתקשורת ובתעשיות התרבות. במסגרת המסלול תלמדו קורסים וסדנאות ייחודיים כמו כתיבה ועריכה עיתונאית, צילום ועריכת וידאו ומחקר עיתונאות וכן קורסים בכתיבה וחשיבה ספרותית על סוגיה השונים. החוג לתקשורת מפעיל גם את מיזם השידור הדיגיטלי "הקונטיינר", המאפשר לסטודנטים ולסטודנטיות לפרסם את התכנים שיצרו ולבנות תיק עבודות שיסייע להם בהשתלבות בשוק העבודה.*
    מספר תוכנית: 208101-24-04

    *המסלול יפתח בשנה האקדמית תשפ"ד כתלות במספר נרשמים מינימלי בכל מסלול.

     

    מסלול החברה הדיגיטלית
    בשיתוף החוג לסוציולוגיה
    כיצד רשתות חברתיות משפיעות על מערכות יחסים וקשרים חברתיים? כיצד אפליקציות מעצבות התנהגות צרכנית? מה יכולתה של טיק-טוק להשפיע על הדמוקרטיה במדינות שונות בעולם? ואיך בינה מלאכותית משנה את פני החברה?

    מסלול הב"א בחברה דיגיטלית מספק הזדמנות להתעמק בשאלות הללו ועוד רבות אחרות ולפתח הבנה רחבה של האופנים בהם הדיגיטציה הגוברת של חיינו מעצבת, משפיעה, ומשעתקת יחסי כוח בשדות חברתיים שונים כגון מגדר, עבודה, רווחה, יחסים אתניים, פוליטיקה ועוד. נעסוק ביחסי הגומלין בין טכנולוגיה לחברה, באופנים בהם יחידים, קהילות ותנועות חברתיות יכולים להשפיע על הליכי
    דיגיטציה, ונלמד לייצר מוצרי מדיה דיגיטליים ולהשתמש בשיטות דיגיטליות חדשניות לחקר החברה. תוכנית הלימודים כוללת קורסים בתקשורת ובסוציולוגיה המתמקדים בחברה הדיגיטלית, כמו גם
    סדנאות מעשיות כדוגמת עריכה וניהול פלטפורמות דיגיטליות, חווית משתמש ויחסי ממשק אדם מכונה, בינה מלאכותית גנרטיבית, ניתוח נתוני עתק, והתנסות בשוק העבודה בתחומים הרלוונטיים לחברה דיגיטלית.*

    מספר תוכנית: 208101-24-05
    *המסלול יפתח בשנה האקדמית תשפ"ד כתלות במספר נרשמים מינימלי בכל מסלול.

     

    מסלול תקשורת ב"א למשפטים

    שלוש שנות לימוד בחוג לתקשורת.

    היקף הלימודים לתואר בחוג לתקשורת הינו 60 נקודות זכות.

    מבנה תכנית תקשורת ומשפטים:

    54 נקודות זכות בחוג לתקשורת.

    להשלמת 60 נקודות זכות בחוג לתקשורת יש לבחור את אחת מהאפשרויות הבאות:

    • 4 נקודות זכות קורס בחירה בתקשורת וקורס מ"אשכולות העשרה" בהיקף של 2 נקודות זכות.
    • 2 נקודות זכות קורס בחירה בתקשורת וקורס/ים מ"אשכולות העשרה" בהיקף של 4 נקודות זכות.

    במסגרת לימודי הבחירה בפקולטה למפשטים יש ללמוד קורסי בחירה בעלי עניין משותף לשני התחומים בערך של 6 נקודות זכות בהתאם לרשימה שתפורסם על ידי מזכירות החוג לתקשורת.

    מספר תוכנית: 208108-24-01

     

    אשכולות לימוד לתואר הראשון

    בהתאם להחלטת סנאט האוניברסיטה, כל תלמיד מחוייב ללמוד במהלך התואר באחד מאשכולות הלימוד הבאים קורסים בהיקף של 4 נ"ז שלא מתחום לימודיו. הקורסים נכללים בספירת הנקודות לתואר באחד מן החוגים. השלמת לימודים אלו בהצלחה הינה תנאי לקבלת תואר בוגר והציון בקורסים אלו ישוקלל בציון הסופי.

    1. אשכול "דרך הרוח"

    תכנית דרך הרוח מיועדת להפגיש את הסטודנטים עם המורשת התרבותית של האנושות, עם שאלות מרתקות שנוגעות לחיים של כל אחד מאיתנו, ועם דרכים עמוקות לחשוב על המדע, התרבות וההשכלה ולחוות אותם. תחומים אלו מפתחים השקפה רחבה, הבנה עמוקה, חשיבה ביקורתית, ומיומנות מחשבתית ולשונית שיתרמו באופן מכריע להצלחה, להתקדמות, ולסיפוק בכל מקצוע שאדם יבחר. התוכנית מציעה לימודי העשרה בכל המדעים והתחומים הנלמדים באוניברסיטת חיפה למען כלל ציבור הסטודנטים. ניתן ללמוד את קורסי "דרך הרוח" בכל אחת משנות הלימוד לתואר. ״דרך הרוח״ מציעה מגוון רחב של קורסים מתחומים מגוונים ובאופני הוראה שונים כגון קורסי כיתה, קורסים מתוקשבים וכן מספר קורסים רבי–מרצים במסגרת תכנית נופי ידע.

    2. אשכול "מדעי הנתונים"

    אשכול מדעי הנתונים כולל שני קורסי יסוד:

    1. יסודות המחשוב (3 נ'ז, 5 שש"ס)

    מטרות הקורס: "הצצה" אל מאחורי הקלעים של מבנה המחשב; הכרת מגוון הכלים הממוחשבים הנמצאים כיום בשימוש יומיומי; אפשרויות השימוש השונות בכלים הממוחשבים לצרכים שונים; והיכרות בסיסית עם תכנות ויזואלי ומונחה עצמים. הקורס יורכב משלוש שעות הרצאה ושעתיים תרגול.

    2. יסודות התכנות: (3 נ'ז, 5 שש"ס)

    מטרות הקורס: כיצד יש לפרק בעיה למרכיביה השונים; כיצד להשתמש בתרשימי זרימה, לימוד תכנות בפייתון ויישומי עיבוד נתונים (בין היתר עיבוד טקסט) המאפשרים יצירת Pipeline המייצג תהליך חישובי. הקורס יורכב משלוש שעות הרצאה ושעתיים תרגול.

    3. אשכול "חדשנות ויזמות"

    התכנית מיועדת לחשוף את הסטודנט לנושאי חדשנות ויזמות. התכנית כוללת קורס חובה אחד (נ"ז) ושני קורסי בחירה (2 נ"ז כל אחד) ובסך הכל 6 נ'ז:

    קורס חובה (2 נ"ז):

    מבוא ליזמות וחדשנות (2 נ'ז, 2 שש"ס)

    מטרת הקורס לקרב את הסטודנטים לעולם החדשנות והיזמות ולחשוף בפניהם את הכלים הבסיסיים ומושגי היסוד הנדרשים בתחום. הסטודנטים ילמדו על תהליכי חדשנות ויזמות, החל משלב הפיתוח הראשוני, הוכחת התכנות, דרישות כוח אדם, תקציב ולוחות הזמנים הנדרשים לפרויקט מסחרי, הקמת חברה, רישום פטנט, בניית אב טיפוס, גיוס כסף, ייצור ובקרת איכות, רגולציה, תמחור ושיווק ראשוני.

    קורסי בחירה (כל קורס 2 נ'ז, 2 שש"ס)

    4. אשכול קיימות וסביבה

    5. אשכול משאבי אנוש

     

    תנאי הקבלה

    1. יש לעמוד בתנאי הקבלה הכלליים של האוניברסיטה ברמה הנדרשת על ידי החוג לשנת הלימודים תשפ"ה

    2. ציון הסכם לשנת הלימודים תשפ"ה הוא 550

    - ציון הסף בעברית: 95. מועמדים אלו יתקבלו על תנאי ויצטרכו להגיע לציון 120 או לציון 85 בקורס "עברית באקדמיה" עד סוף שנת הלימודים הראשונה.
    - ציון הסף באנגלית: 50. מועמדים אלו יתקבלו על תנאי ויצטרכו להגיע לרמה "בסיסי" עד סוף שנת הלימודים הראשונה.

    3. מועמדים המבקשים ללמוד בתכנית דו חוגית בשנתיים נדרשים לעמוד בתנאי קבלה ציון משוקלל 550 לפחות.

    - ציון יעל "פטור" 120.
    - אנגלית רמה בסיסית.
      (שימו לב שעל פי תקנון האוניברסיטה, אין קבלה על תנאי בתוכנית זו, ולכן הדרישה היא לפטור עברית ובסיסי באנגלית)

     

    תנאי קבלה חלופיים:

    האפשרויות העומדות בפני מועמדים שאינם עומדים בדרישות הקבלה לחוג הן:

    1. "אופק לקראת תואר בתקשורת": קבלה לבעלי תעודת בגרות (ללא פסיכומטרי):

      מסלול אופק הינו קורסי מבוא הנלמדים טרם קבלת המועמד לתואר. הקורסים הינם חלק מתכנית הלימודים של החוג ויוכרו לתואר למי שיסיים אותם בהצלחה. משך לימודים במסלול אופק – סמסטר אחד בלבד.

      למועמדים שיתקבלו בציון יע"ל 95 לפחות – הקבלה ללימודים בחוג לתקשורת תהיה "על תנאי" עד סוף שנה א' בלימודים. בתום שנה א' יש להשיג ציון פטור בעברית של 120 או ציון 85 בקורס "עברית באקדמיה". בנוסף, ציון הסף באנגלית הוא 50: מועמדים אלו יתקבלו על תנאי ויצטרכו להגיע לרמת אנגלית "בסיסי" עד סוף שנת הלימודים הראשונה.

      באם הנכם מעוניינים להגיש מועמדות ללימודי אופק יש להירשם לתכנית 208050-24-01

      מסלול "אופק לקראת תואר בתקשורת" בסמסטר קיץ:

      לימוד שלושה קורסי חובה  מקוונים (תקשורת המונים, תקשורת כתרבות, פסיכולוגיה חברתית) בהיקף 13 נ"ז.  בכדי להתקבל כסטודנטים מן המניין (רמת עברית 120 פטור) בחוג בסמסטר א' יש לעבור את שלושת הקורסים בממוצע 70 לפחות.

      מסלול "אופק לקראת תואר בתקשורת" בסמסטר א' או בסמסטר ב'

      סמסטר א':

      מועמדים המעוניינים ללמוד בחוג לתקשורת במסלול חד-חוגי ילמדו שלושה קורסי חובה פרונטאליים (תקשורת המונים, תקשורת כתרבות, ו- קורס כתיבה אקדמית) בהיקף 11 נ"ז.  בכדי להתקבל כסטודנטים מן המניין (רמת עברית 120 פטור) בחוג בסמסטר ב' עליהם לעבור את שלושת הקורסים בממוצע 70 לפחות.

      מועמדים המעוניינים ללמוד בחוג לתקשורת במסלול הדו-חוגי ילמדו שני קורסי חובה פרונטאליים (תקשורת המונים, תקשורת כתרבות) בהיקף 10 נ"ז.  בכדי להתקבל כסטודנטים מן המניין (רמת עברית 120 פטור) בחוג בסמסטר ב' עליהם לעבור את  שני הקורסים בממוצע 70 לפחות.

      סמסטר ב':

      מועמדים המעוניינים ללמוד בחוג לתקשורת במסלול חד-חוגי ילמדו שלושה קורסי חובה פרונטאליים (שפה ומדיה, פסיכולוגיה חברתית ו- כתיבה אקדמית) בהיקף 7 נ"ז.  בכדי להתקבל כסטודנטים מן המניין (רמת עברית 120 פטור) בחוג עליהם לעבור את שלושת הקורסים בממוצע 70 לפחות.

      מועמדים המעוניינים ללמוד בחוג לתקשורת במסלול הדו-חוגי ילמדו שני קורסי חובה פרונטאליים (שפה ומדיה ו- פסיכולוגיה חברתית) בהיקף 6 נ"ז.  בכדי להתקבל כסטודנטים מן המניין (רמת עברית 120 פטור) בחוג עליהם לעבור את  שני הקורסים בממוצע 70 לפחות.

    2.  טווח המתנה (500-549):

      מועמדים אשר נבחנו בבחינה פסיכומטרית וציונם המשוקלל (בגרות + פסיכומטרי) נמצא בטווח המתנה של 500-549 יכולים לגשת לבחינת כניסה, ציון  עובר 75. (תאום בחינה במזכירות החוג לתקשורת) או לחילופין ללמוד את מסלול "אופק לקראת תואר בתקשורת".
      - ציון הסף בעברית במסלול אופק: 95. יתקבלו על תנאי ויצטרכו להגיע לציון 120 או לציון 85 בקורס "עברית באקדמיה" עד סוף שנת הלימודים הראשונה.
      - ציון הסף באנגלית במסלול אופק: 50. יתקבלו על תנאי ויצטרכו להגיע לרמת בסיסי עד סוף שנת הלימודים הראשונה.

    3. אפיק מעבר מחוג אחר:

      כל המועמדים שאינם עומדים בתנאי הקבלה יוכלו ללמוד בחוג אחר, ואם יעמדו בתנאי

      של 30 נ"ז בממוצע ציונים 70 ומעלה יוכלו להתקבל לשנה א' בחוג לתקשורת על סמך ציוניהם.

    4. תנאי קבלה מהמכינה:

      ממוצע 93 ומעלה – קבלה אוטומטית

      ממוצע 92-91 – בחינת כניסה או לימוד של שלושה קורסים מקוונים במהלך סמסטר הקיץ לפני תחילת שנת הלימודים

      ממוצע פחות מציון 91 – יכול להתקבל למסלול "אופק לקראת תואר בתקשורת".

    5. תנאי קבלה – לבעלי תואר ב"א:

    עמידה בתנאי הקבלה הרגילים / ציון גמר 80 / בחינת כניסה לתואר בציון 75 לפחות / ציון גמר ממוקם ב- 15% העליונים במחזור.

     

    תהליך ההרשמה

    ההרשמה לשנת הלימודים תשפ"ד לאוניברסיטה תתנהל באמצעות פורטל ההרשמה בלבד. אין יותר ערכות הרשמה למכירה בחנויות.

    פרטים נוספים והרשמה אלקטרונית באתר אגף מנהל תלמידים: https://mt.haifa.ac.il/

    מידע נוסף
    ראש ועדת ב''א: פרופ' יריב צפתי - ytsfati@com.haifa.ac.il
    מרכזת החוג: גב' נורית נתן - nnathan@univ.haifa.ac.il
    מזכירת החוג:

    גב' אנה עובדיה - aweber@univ.haifa.ac.il

    גב' עדי משולם - amordehay@univ.haifa.ac.il

    כתובת החוג: אוניברסיטת חיפה, שדרות אבא-חושי 199, הר הכרמל, חיפה 3498838

    מזכירות החוג לתקשורת, חדר 9309, קומה 9, בניין רבין.

    טלפונים
    04-8249121, 04-8249283, 04-8288716

    פקס
    04-8249120

    מזכירות הרשמה
    קומה 1, בית הסטודנט. טלפון: 04-8240325, 04-8240663

    Please publish modules in offcanvas position.