החוג לתקשורת

    University of Haifa

    Select your language

    אני לא יודעת לאיזה תואר ללמוד (תואר בתקשורת, או תואר במנהל עסקים בהתמחות שיווק, או תואר במדעי החברה, או תואר בפסיכולוגיה, או תואר אחר).

    את זה את צריכה להחליט: לפי מה שמעניין אותך, לפי הפרסומים של החוגים השונים, בעקבות שיחות עם יועצי הב''א בחוגים, לפי ציוני הכניסה שלך והיכולת שלך להתקבל לחוגים שבהם את מעוניינת. למרבית החוגים יש אתר שמפרט את תכניות הלימודים שלהם ואת מטרותיהן ומהלכן. השוואה שיטתית של התכניות יכולה לסייע לך לראות מה מתאים לך. למשל: מהם התחומים שבהם החוג מתמקד? האם החוג מציע קורסים שמעניינים אותך? האם החוג מחייב אותך לבחור במסלול התמחות בשלב שבו עדיין את עדיין רוצה לטעום ולהתנסות? האם החוג מציע קורסים שמלמדים אותך להיות אשת מקצוע, או שהקורסים נועדו להקנות לך כלים לחשיבה ביקורתית, לניסוח שאלות, ולעריכת מחקר? האתר של החוג שלנו נמצא ב- http://hevra-joomla/comm/index.php/he/. כדאי לעיין גם בחוות דעתם של בוגרי החוג ולהתרשם מחוויותיהם בחוג וממגוון עיסוקיהם.

    אם אני אבחר ללמוד תקשורת, אני לא יודעת אם כדאי לי ללמוד במכללה או באוניברסיטה. במכללה יש יותר לימודי פרסום ויחסי ציבור ויותר סדנאות, ואילו באוניברסיטה יש לימודים יותר תיאורטיים והרבה פחות סדנאות.

    המטרות של האוניברסיטה שונות מאלה של המכללה ומתוך כך היא מעניקה חינוך שונה. האוניברסיטה היא מוסד מחקר שעומד בחזית העבודה האקדמית. המרצים הם בראש ובראשונה חוקרים. וכשהם מלמדים אותך, את נחשפת ומתנסה בחוויה של התפתחות רעיונות וידע מבוסס, שיטתי, מקורי ועדכני. המכללה היא מוסד ללימודים על-תיכוניים שעיקר תכליתו הוראה. בעוד שהאוניברסיטה מכשירה את בוגריה לחשיבה ביקורתית ולעבודה מחקרית, המכללה מקנה לבוגריה ידע והכשרה מקצועיים; בעוד שהאוניברסיטה מחנכת להתבוננות, ניתוח, וחשיבה על תופעות, המכללה מלמדת טכניקות מעשיות ליצירה שלהן. במכללה לומדים איך לייצר פרסומת יעילה: באוניברסיטה שואלים כיצד מוגדרת ''יעילות'' ואת מי משרתת ההגדרה הזאת, מהן ההשלכות התרבותיות והחברתיות של החיים בחברת צריכה, שבה חפצים הופכים למוצרים (לובשים ''פוקס'' ונועלים ''נייקי'') ואנשים לחפצים (דוגמניות כקולבים); וכן, היכן מסתיימת הפרסומת ומה מתחיל כשהיא נגמרת (''ג'יימס בונד'' ו''סקס והעיר הגדולה'' כלא-פרסומת?). מתוך ההבדלים האלה, שמתוארים כאן בקווים כללים בלבד, את יכולה לחשוב מי מבין המוסדות מתאים לך יותר.

    מה יותר חשוב: שהלימודים יהיו באוניברסיטה או שהלימודים יהיו מעשיים (כמו במכללות)?

    השאלה כאן היא, בעצם, מה חשוב לך: מה את מבקשת להפיק מן הלימודים עצמם, ומהן המטרות שלך לטווח הרחוק יותר? התשובה הקודמת ביקשה לאפיין בקווים כלליים את הלימודים באוניברסיטה לעומת הלימודים במכללה. כדי לדעת מי מן השתיים עדיפה לך בשלב זה של החיים, הנה מספר דרכים לאפיון של המטרות שלך: האם את מבקשת לרכוש ידע מקצועי ייעודי וממוקד, או ידע עיוני רחב ומורכב, וכלים לחשיבה ביקורתית ולמחקר? האם נראה לך שתסתפקי בלימודי התואר הראשון, או שיש סיכוי סביר שתרצי להמשיך (במוקדם או במאוחר) ללימודי מ''א? האם את מעוניינת ללמוד אצל בעלי מקצוע (פרסומאים, דוברים, עיתונאים) או אצל חוקרים (שמנתחים שכנוע, רטוריקה, ייצוג והבנייה)? החשיבות היא פועל יוצא של סולם העדיפויות שלך לטווח המיידי והארוך, לשם הגשמה עצמית ורווחה כלכלית, ותוך שאת נמנעת מסגירת דלתות שיקשה עלייך לפתוח אותן בעתיד.

    אם אני אלמד תקשורת באוניברסיטה, איזה חוג לימודים נוסף כדאי לי לקחת (מדעי המדינה, סוציולוגיה, סטטיסטיקה)?

    החוג לתקשורת מעודד שילוב עם חוגים ממדעי הרוח (שפות, ספרות, היסטוריה, אמנות ותיאטרון, למשל) כמו גם חוגים ממדעי החברה (פסיכולוגיה, סוציולוגיה, מדעי המדינה). ישנן אפשרויות לשילוב גם עם הפקולטה לחינוך ועם הפקולטה ללימודי רווחה ובריאות. בנוסף, לחוג יש תכניות משותפות עם מספר חוגים, שמיועדות לתלמידים נבחרים; פרטים עליהן ניתן למצוא בדף תכניות מיוחדות בעמוד הב''א באתר. לאחרונה אושרה בחוג גם תכנית לימודים חד-חוגית; גם פרטיה נמצאים בדף תכניות מיוחדות בעמוד הב''א. באופן עקרוני, כדאי לנצל את הלימודים באוניברסיטה לשם רכישת השכלה רחבה (כמו גם עמוקה), גם אם ממבט ראשון נדמה שהרוחב בא על חשבון ההלימה שבין תחומי הדעת של שני החוגים. חוג ''קרוב'', כמו סוציולוגיה או מדע המדינה, יכול להקל מעצם השימוש בתיאוריות, מונחים ושיטות מחקר מוכרות ואפילו חופפות, בעוד שחוג ''רחוק'', כמו היסטוריה או שפה וספרות, יכול להרחיב אופקים, להעשיר, ולהתוות כיוונים ודגשים בלתי-צפויים.

    מה אפשר לעשות עם תואר בתקשורת?

    לשם כך, פנינו למספר בוגרים שלנו כדי ללמוד מהם מה עשו לאחר שהשלימו את התואר הראשון, ומה היה המקום של לימודי התקשורת בהמשך החיים המקצועיים שלהם. הנה תשובותיהם.

    Home_HE