החוג לתקשורת

    University of Haifa

    Select your language

    מחקר: יעל פטקין, צוחקים בכיכר? הנצחתם של יצחק רבין ורציחתו בהומור הישראלי

    מאמרה של יעל פטקין, תלמידת תואר שני במסלול המחקרי של החוג, פורסם בכתב העת "סוציולוגיה ישראלית". המאמר החל את דרכו כעבודת סמינר שנכתבה במסגרת סמינר בנושא זיכרון קולקטיבי בהנחייתו של ד"ר אורן מאיירס. גרסה מוקדמת של העבודה זכתה בפרס ע"ש יובל שחל לעבודת סטודנטים מצטיינת לשנת 2014 מטעם האגודה הישראלית לתקשורת.

    פטקין, י. (2015). צוחקים בכיכר? הנצחתם של יצחק רבין ורציחתו בהומור הישראלי. סוציולוגיה ישראלית, טז (2), 99-118. (למאמר המלא)

    תקציר:

    המאמר בוחן את הזיכרון הקולקטיבי של רבין ושל רציחתו באמצעות ניתוח מערכונים הומוריסטיים ששודרו לאחר הרצח. הניתוח הוא כפול ועוסק הן בהיבטי הזיכרון המופיעים במערכונים והן בשימוש שעושה ההומור בהיבטים אלו. באמצעות אלה המאמר עומד על המאבקים שבבסיס הזיכרון והשִכחה הקולקטיביים של רבין ורציחתו, על מאפייני החברה הזוכרת ועל מידת החלמתה מטראומת הרצח. במאמר נטען כי ההומור, בהיותו כלי להעברת מסרים חתרניים מעל בימה מרכזית, מעניק למערכונים משמעות נוספת מלבד היותם מחוזות זיכרון והופך אותם לאמצעי למשא ומתן חברתי. יכולתו של ההומור לעורר דיון בשאלות חברתיות אגב הצגתן של נקודות מבט שונות מאפשרת למערכונים לגשר בין הקהלים השונים וליצור זיכרון קולקטיבי מרובה קולות גם במצבים שבהם הזיכרון הקולקטיבי טראומטי ומפולג.

     

    Home_HE