החוג לתקשורת

    University of Haifa

    Select your language

    מחקר: טוב-לי ומאיירס, משפט, עיתונות וזיכרון בפרשת רצח הנער דני כץ

    מאמרם של רוית טוב-לי בוגרת התוכנית המחקרית לתואר שני, וד"ר אורן מאיירס יצא לאור בכתב העת מסגרות מדיה. המאמר מבוסס על עבודת התיזה שכתבה רוית בהנחייתו של אורן.

    טוב-לי, רוית ומאיירס, אורן. (2015). משפט, עיתונות וזיכרון בפרשת רצח הנער דני כץ. מסגרות מדיה. 14, עמ' 1-32.

    תקציר:

    מחקר זה מעוגן בתפיסה המבקשת לבחון את התקשורת והמשפט כמערכות פרשניות ומעניקות משמעות, הפועלות בהתייחס להקשרים תרבותיים. המחקר מיישם תפיסה זאת באמצעות בחינת האופנים שבאמצעותם שתי המערכות - המשפט והעיתונות - הבנו ומסגרו את זיכרון פרשת רצח הנער דני כץ ז"ל. ניתוח זה מאפשר לעמוד על מאפייני הפעולה של כל אחת מן המערכות כסוכנות של זיכרון קולקטיבי, על האופן שבו שתי המערכות מעצבות את זיכרון העבר, ועל הדרך שבה מיוצגים פסקי הדין בעיתונות, ומנגד, האופן שבו מיוצגת העיתונות בפסקי הדין.

    הביקורת השכיחה כנגד הסיקור התקשורתי של מערכת המשפט, היא שהעיתונאים מפנימים את ערכי המערכת, ובכך נעשים חלק מתרבות השיח המשפטי. ממצאי המחקר מלמדים על תמונת מצב הפוכה: לא רק שמרבית הקולות בעיתונות לא אימצו את קולה של מערכת המשפט, אלא שהללו תקפו את המערכת, עד כדי "שפיטה מזכה" של המורשעים. בכך תרמו העיתונאים לחתירה כנגד ה"ריטואלים המתקנים" שהציעה המערכת המשפטית לשיכוך המתח ואי הבהירות סביב הפרשה. לטענתנו, ביקורת עיתונאית זאת התאפשרה, במידה רבה, משום שבמהלך השנים נשמעו קולות מאתגרים, שטענו לחפות המורשעים, מתוך מערכת המשפט עצמה. וכך, בדומה לעולה ממחקר היחסים שבין העיתונות לממסד הפוליטי - קיים קשר הדוק וישר בין חשיפה של אי-הסכמות פנים-מערכתיות לבין נכונות של העיתונות למתוח ביקורת על המערכת.

     

    Home_HE