החוג לתקשורת

    University of Haifa

    Select your language

    אורן מאיירס ורועי דודזון: המבנה הנרטיבי של סיפורי חיים של עיתונאים בישראל

    Meyers, O., & Davidson, R. (forthcoming). The journalistic structure of feeling: An exploration of career life histories of Israeli journalists. Journalism.

    תקציר:

     

    מחקר זה מנתח את סיפורי החיים התעסוקתיים של 33 עיתונאים ישראליים (19 עיתונאים פעילים ו-14 עיתונאים לשעבר). קריאת סיפורי החיים, המגוללים את קורותיהם של העיתונאים לאורך שנות הקריירה שלהם מאפשרת להבין טוב יותר את השינויים המשמעותיים העוברים על העיתונאים והעיתונות בעשורים האחרונים. הראיונות שקיימנו מאששים מחקרים קודמים, על פיהם העיתונאות היא עיסוק שיש לו מעמד מקצועי-חלקי. וכך לדוגמה, גילינו כי בניגוד למקצועות בהם יש תהליך הכשרה מוסדר, הכניסה של המרואיינים למקצוע היתה במקרים רבים הדרגתית ומהוססת, כשהמרואיינים עצמם מתקשים לקבוע מתי התחילו את הקריירה שלהם. כששאלנו עיתונאים אודות נקודות השיא והשפל של הקריירה שלהם הסתבר כי עיתונאים מציגים את נקודות השיא כהישג אישי שלהם, ואילו נקודות השפל מוצגות כנובעות מאילוצים ארגוניים. ולבסוף, האופי הכאוטי שבו מתנהלים ארגונים עיתונאיים כיום, יוצר עבור העיתונאים שרואיינו תחושת נתק בין פעילותם העיתונאית לבין התוצרים העיתונאים. מצב זה מוביל לתחושה של "חוסר אונים נרכש" (learned helplessness) בקרב העיתונאים. לאור כל זאת, רבים מן העיתונאים נמנעים מלנקוט יוזמות מקצועיות עצמאיות או שהם מחפשים את דרכם התעסוקתית מחוץ לעיתונאות.

    בוב דילן הפליא לתאר סיטואציה זו בשירו Tangled up in blue:

    And when finally the bottom fell out
    I became withdrawn
    The only thing I knew how to do
    Was to keep on keepin’ on like a bird that flew
    Tangled up in blue

    Bob Dylan - Tangled Up In Blue from Rolling Thunder Bard on Vimeo.

    Home_HE