החוג לתקשורת

    University of Haifa

    Select your language

    נייגר, זנדברג ומאיירס: זיכרון מהופך, הנצחת העבר באמצעות סיקור ההווה

    Neiger, M., Zandberg, E. & Meyers, O. (2014). Reversed memory: Commemorating the past through coverage of the present. In: B. Zelizer & K. Tenenboim-Weinblatt, K. (Eds.). Journalism and Memory. London: Palgrave Macmillan, 113-128.

    במאמר זה אנו חוקרים את אחד הגילויים הבולטים של ייצוג הזיכרון הקולקטיבי בסיפורים החדשותיים: ההתמקדות ב"הווה של אירועי העבר", קרי בפרטים ובהתפתחויות עכשוויים, חדשים ובעלי משמעות הנוגעים לאירועי העבר. אלו הופכים לליבת הסיפור העיתונאי ומחזקים בכך את הערך החדשותי שלו, בעוד שפרטי ההתרחשות עצמה, שאירעו בעבר הרחוק, נדחקים אל הרקע הכללי של הדיווח החדשותי. אנו ממשיגים תופעה זו בשם "זיכרון מהופך" (reversed memory), וחוקרים את האופנים המגוונים בהם פרקטיקה נרטיבית זו באה לידי ביטוי בסיקור החדשותי של יום הזיכרון לשואה ולגבורה בתקשורת הישראלית:  בין היתר, בכיסוי של מסעות של בני נוער למחנות השמדה, בהתמקדות בקורות המשפחה שהקימו ניצולי השואה בארץ ובהצלחותיהם בהווה, ובחשיפה של חפצים מתקופת השואה שהתגלו לאחרונה (יומנים, משחקים, סרטים). כך לדוגמה, כתבה שפורסמה לקראת יום הזיכרון לשואה ולגבורה 2012 בידיעות אחרונות (כתיבה: נחמה דואק, צילום: טל שחר) גוללה את קורותיהם של שישה ניצולי שואה שהיו לטייסים בחיל האוויר. הכתבה שכותרתה "המראנו כעוף החול" מבהירה את המסר האידיאולוגי המרכזי שלה באמצעות הנגדה בין שני מגני דוד – מגן הדוד הצהוב של טלאי ההשפלה והרדיפות, אל מול מגן הדוד המופיע בסמל חיל האוויר. וכך, בדומה לחלק ניכר מן הסיקור החדשותי של יום הזיכרון לשואה ולגבורה, הכתבה מסיטה את מוקד ההנצחה מכאב העבר הטראומטי להישגי ההווה ולניצחון (הסמלי) של המפעל הציוני על המרצחים הנאצים.

    בצילום: מובאה מתוך - דואק, נחמה (12.4.2012). המראנו כעוף החול. ידיעות אחרונות, מוסף שביעי של פסח. עמ' 14-17; מצולמים מימין: גיורא בר-ניר, חיים נוה ומשה סער [צילם: טל שחר] 

    Oren Yediot Pilots

    Home_HE