החוג לתקשורת

    University of Haifa

    Select your language

    קורסים בתואר שני בניהול מידע וידע - המסלול המחקרי

    משך המסלול: עד שנתיים

    במהלך הלימודים על הסטודנט.ית לצבור לפחות 38 שש"ס, מתוכן שתי עבודות סמינריוניות, ולכתוב עבודת תזה.

     

    שנה א', סמסטר א'

    מגוטנברג עד צוקרברג: יסודות ניהול וארגון מידע וידע. קורס, 4 שש"ס

    שינויים גדולים חלו בארגון מידע מאז המצאת הדפוס ועד עידן הרשתות החברתיות. הטכנולוגיות המתקדמות והפלטפורמות החדשות שקיימות כיום מציעות שיטות וגישות שונות לארגון המידע אך הבסיס והמטרות נשארו כפי שהיו. מטרת הקורס היא להציג תיאוריות, עקרונות, וכלים העומדים מאחורי ארגון המידע. אחת המטרות העיקריות בארגון מידע היא שאפשר יהיה להגיע אליו בקלות ויעילות כאשר יהיה צורך בכך. מטרה נוספת היא לאפשר מעבר של רשומות מידע בין מערכות מיחשוב שונות. בקורס תהיה התייחסות לסוגי מידע שונים, גישות שונות לארגון בהתאם למטרות המידע, שיטות שונות לאחזור מידע, כל אלה במטרה לפתח אצל הסטודנטים את ההבנה לגבי השיקולים והצרכים הקיימים כשנדרשים להחליט או לבחור גישה לארגון וניהול מידע והרציונל העומד מאחורי המערכות הקיימות.

    מבוא למחקר בניהול מידע וידע. קורס, 2 שש"ס

    הערכה של שירותי מידע. קורס, 2 שש"ס

    במסגרת קורס זה הסטודנטים ילמדו לאפיין ולהעריך ממשקי משתמש. ייסקרו מושגים הנוגעים לממשקי משתמש כגון UX-UI, שימוש בנתוני מערכות ע"י כריית נתונים, סטטיסטיקות ואנליטיקס להערכה ושיפור של שירותי מידע. הסטודנטים יחשפו לטכניקות מעשיות כגון: קבוצות מיקוד, גוגל אנליטיקס, CRM ושיטות הערכה מדידות אחרות. הקורס יתייחס בקצרה גם להנגשת ספריות ומרכזי מידע פיסיים ווירטואליים תוך שימוש באסטרטגיות שיווק ותיאוריות מרכזיות בפילוח קהלי יעד. חשיבות שיווק שירותי מידע תוך מיקוד באמצעי ניו-מדיה, פודקאסטים, סרטונים וכו'.

    אנשים ומסכים: תיאוריות בטכנולוגיות וחברה, קורס, 4 שש"ס

    הקורס/סמינר יעסוק בסוגיות תיאורטיות וביקורתיות המתייחסות לחברת המידע. בחלקו הראשון של הקורס נדון במסורות מחקריות קלאסיות כדוגמת הדטרמיניזם הטכנולוגי וההבניה החברתית של הטכנולוגיה. כמו כן, נדון בתיאוריות שהתפתחו מסוציולוגיה של לימודי טכנולוגיה ומדע (STS): תיאורית השחקן והרשת (ANT) ולימודי תשתיות ופלטפורמות. בחלקו השני של הקורס נעזר במסגרות תיאורטיות אלו כדי לבחון את שאלת הפערים החברתיים שהתעצמו עם כניסתן של טכנולוגיות דיגיטליות לחיינו וכן נעסוק בסוגיית ההטיה האלגוריתמית והשלכותיה החברתיות, התרבותיות והפוליטיות. כמו כן, נבחן בכלים ביקורתיים תחומי מחקר חדשים שמבוססים על דיגיטציה של מידע כדוגמת מדעי הרוח הדיגיטליים, ונעמוד על הקשר שבין דיגיטציה ודמוקרטיזציה של ידע. בהמשך, נדון בהשלכות החברתיות של סוגיות משפטיות שלבשו צורה חדשה בעידן המידע כגון פרטיות וזכויות יוצרים ונעסוק בהשלכות החברתיות של זיכרון דיגיטלי: אילו נכסים דיגיטליים יחידים וקהילות משאירים אחריהם ומה יעלה בגורלו של המידע (הלכאורה אינסופי) שמיוצר כיום.

    מבוא למחקר בניהול מידע וידע, קורס, 2 שש"ס

     

    שנה א', סמסטר ב'

    תקשורת פוליטית בעידן נתוני העתק (big data): תיאוריות וכלים ממוחשבים. סמינר/קורס 4 שש"ס

    סמינר זה יתמקד בסוגיות מרכזיות העומדות בחזית המחקר בתקשורת פוליטית, לצד הקניית כלים ממוחשבים לניתוח נתונים שיסייעו ליישם את התיאוריות הנלמדות. נתמקד בסוגיות כמו קיטוב פוליטי ופופוליזם לאור הדומיננטיות של רשתות חברתיות כיום, הפצת "פייק ניוז", היווצרות שיח פוליטי גס ועוין, קמפיינים פוליטיים בעידן הדיגיטלי ועוד. לצד לימוד גישות תיאורטיות מגוונות, חלק ניכר מהסמינר יוקדש להקניית ידע פרקטי בעיבוד וניתוח נתונים באופן ממוחשב, הכולל גם טקסטים תקשורתיים ופוליטיים (לדוגמא, חדשות או ציוצים בטוויטר), דבר שיסייע להבין וליישם את החומר התיאורטי. ניתוח הנתונים ייעשה באמצעות תוכנת R.

    מהמדף לענן - תיעוד ושימור בעידן הדיגיטלי. קורס, 2 שש"ס

    המהפכה הדיגיטלית משנה פני כמעט כל תחום בחיינו ופורצת את גבולותיו. תיעוד ושימור הזיכרון האנושי הוא בין הדוגמאות המובהקות לכך. יחד עם השינויים בתחום עצמו, משתנה גם אופי תפקידם של העוסקים במלאכת הארכיונאות. מטרת הקורס היא למקם את הסטודנטים והסטודנטיות בנקודה העכשווית על ציר הזמן של התפתחות המקצוע, תוך הדגשת תהליכים היסטוריים וחברתיים שהשפיעו על עיצובו. בהמשך נסקור חלק מהמגמות השולטות כיום, ארגז הכלים, ומאגר הזדמנויות של השימור הדיגיטלי. הדגש יושם על משמעויות מרחיקות לכת של הדיגיטציה לתיווך וייצוג העבר, ההווה, וגם והעתיד. לצד רקע תיאורטי וקונספטואלי, הקורס יתבסס גם על מבחר דוגמאות מניסיון עבודתי בענף תוכן דיגיטלי ואוספים מיוחדים, על פני שנים רבות.

    שיטות מחקר איכותניות לתארים מתקדמים. קורס, 4 שש"ס

    הקורס נועד להעניק לתלמידי ותלמידות מחקר ידע נרחב ומעמיק במתודולוגיות ושיטות מחקר איכותניות כמו גם כלים מעשיים למחקר איכותני: החל מהמשגה ושאלת המחקר ועד לבניית מערך מחקר ודיון במגבלות ובסוגיות האתיות שעולות במהלך מחקר איכותני. ראשית, נדון בפילוסופיית המחקר האיכותנית: פוזיטיביזם לעומת פרשנות, אובייקטיביות לעומת סובייקטיביות מחקרית, ומקומה של החוקר/ת בשדה המחקר. בהמשך נעמוד על כלי המחקר האיכותניים: ראיונות עומק, תצפית ואתנוגרפיה ועל שיטות ניתוח כדוגמת: ניתוח תמטי, ניתוח שיח, ניתוח תוכן, ניתוח נרטיבי וניתוח סמיוטי. נוסף על אלו, נסקור שיטות איכותניות מתקדמות כגון נטנוגרפיה ואוטואתנוגרפיה. לסיום נדון בסוגיות אתיות שעולות במחקר איכותני בכלל ובשימוש במקורות דיגיטליים לטובת מחקר איכותני

    סדנת מחקר א'. קורס, 2 שש"ס

    סדנת המחקר מלווה את תלמידי המסלול המחקרי בתהליך כתיבת הצעת המחקר שלהם. בחלק הראשון של הסדנה, הסטודנטים מתוודעים למרצי החוג, למגוון הנושאים שבהם הם עוסקים ולמתודולוגיות המחקר המשמשות אותם. בהמשך, הסטודנטים מנתחים באופן שיטתי הצעות מחקר שכתבו סטודנטים ממחזורים קודמים של המסלול המחקרי ונפגשים עם סטודנטים הלומדים בתכנית ונמצאים בשלבים מתקדמים יותר. בסיום הסמסטר, הסטודנטים מגבשים שאת שאלות המחקר הראשוניות שלהם.

     

    שנה א', סמסטר קיץ

    חיפוש מידע מתקדם. קורס/סמינר, 4 שש"ס

    הקורס יכשיר את הסטודנטים לשימוש באסטרטגיות חיפוש, תוך חשיפה למקורות מידע מומחה ואמצעים להערכת תוצאות החיפושים. לאחר סקירה של תעשיית המידע והמקורות המקצועיים שהיא מציעה יקבלו הלומדים לבקרה וביקורת של מקורות מידע פתוחים וכן מקורות בגישה מוגבלת. הסטודנטים ילמדו ויתרגלו עקרונות חיפוש במשאבי מידע בתחומים שונים ובשפות שונות כולל חיפוש מידע במשאבי הספריה ומידע פתוח ברשת. בין המשאבים שבהם יעשה שימוש בסדנא: מאגרי מידע כלליים ונושאיים, עיתונות יומית מקומית ועולמית, פטנטים, מידע עסקי, מסדי נתונים גולמיים ועוד.

    תקשורת ארגונית. קורס, 2 שש"ס

    זירת התקשורת הארגונית מקיפה מכלול סוגיות, ערוצים וקהלים, פנימיים וחיצוניים. קורס זה מתמקד בתפקידו המשמעותי של השיח – הניהולי, המקצועי והתעסוקתי – כמכונן את הארגון, מקיים ומעצב אותו לאורך זמן. זאת, באמצעות טקסטים המיוצרים, מופצים ונצרכים באופנים שונים של דיבור, כתיבה, ייצוגים חזותיים ועוד. בקורס זה נשאל: מהן האסטרטגיות והפרקטיקות התקשורתיות שמאמצים המשתתפים בשיח הארגוני? כיצד משתלבות טכנולוגיות תקשורת שונות, ובכלל זה רשתות חברתיות ואפליקציות ייעודיות, בשיח היום יומי המתקיים בארגון? כיצד עובדים מבטאים הזדהות עם הארגון ומייצגים אותו או מביעים התנגדות למעשיו? כיצד הם מתמודדים עם סוגיות מהותיות של אתיקה ואחריות חברתית? ו-כיצד משתלב השיח הארגוני בתהליכים כלכליים-חברתיים מקומיים וגלובליים? נעמיק בגישות שונות לחקר תקשורת ארגונית, וניישמן בניתוחי טקסטים הקשורים באירועים ומקרי בוחן רלוונטיים. במהלך הקורס ירכשו הסטודנטים כלים לניהול תקשורת ארגונית אפקטיבית ובכלל זה גיבוש תוכניות עבודה וכתיבת בריף לקמפיינים.

    טכנולוגיות ומתודולוגיות לניהול ידע. קורס, 2 שש"ס

    מרעיון לפרסום מדעי. קורס, 2 שש"ס

     

    שנה ב', סמסטר א'

    סדנת מחקר ב'. קורס, 2 שש"ס

    סדנת המחקר מלווה את תלמידי המסלול המחקרי בתהליך כתיבת הצעת המחקר שלהם. בחלק השני של הסדנה, הסטודנטים עובדים בצורה שיטתית (בשיתוף עם מנחי התזות) על הצעות המחקר שלהם – החל מניסוח שאלות המחקר כלליות, עבור בבניית התשתיות המושגיות של המחקר, ניסוח שאלות המחקר האופרטיביות ובחירת המתודולוגיה שבאמצעותן יבחנו השאלות הללו. במקביל, הסטודנטים מתוודעים למאפייני עולם המחקר, ובכלל זה תהליך השיפוט האקדמי, הצגה בכנסים ועוד.

    שיטות מחקר כמותיות למתקדמים. קורס, 4 שש"ס

    הקורס סוקר את הנושאים המתודולוגיים העיקריים ברמת המ"א - פיתוח תיאורטי, המשגה, מדידה, דגימה, משתנים מתערבים, תכנון ניסוי, סוג ניסוי ובדיקת מניפולציות, ניתוח כמותי של הממצאים, וכתיבת הממצאים תוך תרגול בביצוע מחקר ניסוי תקשורתי. הנושאים העיקריים הנלמדים בסטטיסטיקה - רגרסיה מרובה, ניתוח אינטראקציה, ניתוח תיווך ותיווך ממותן באמצעות PROCESS, שימוש בממשק הסקרים המקוון קוואלטריקס. דרישות הקורס: 3 מטלות הקשורות בתכנון וביצוע המחקר, בחינת בית וביצוע ומעבר בהצלחה של שיעור חזרה מקוון בסטטיסטיקה.

     

    Please publish modules in offcanvas position.