החוג לתקשורת

    University of Haifa

    Select your language

    קורסים בתואר שני בניהול מידע וידע - המסלול הלא מחקרי

    משך המסלול: עד שנתיים

    במהלך הלימודים על הסטודנט.ית לצבור 36 שש"ס, מתוכן שתי עבודות סמינריוניות ופרקטיקום.

     

    שנה א', סמסטר א'

    מגוטנברג עד צוקרברג: יסודות ניהול וארגון מידע וידע. קורס, 4 שש"ס

    שינויים גדולים חלו בארגון מידע מאז המצאת הדפוס ועד עידן הרשתות החברתיות. הטכנולוגיות המתקדמות והפלטפורמות החדשות שקיימות כיום מציעות שיטות וגישות שונות לארגון המידע אך הבסיס והמטרות נשארו כפי שהיו. מטרת הקורס היא להציג תיאוריות, עקרונות, וכלים העומדים מאחורי ארגון המידע. אחת המטרות העיקריות בארגון מידע היא שאפשר יהיה להגיע אליו בקלות ויעילות כאשר יהיה צורך בכך. מטרה נוספת היא לאפשר מעבר של רשומות מידע בין מערכות מיחשוב שונות. בקורס תהיה התייחסות לסוגי מידע שונים, גישות שונות לארגון בהתאם למטרות המידע, שיטות שונות לאחזור מידע, כל אלה במטרה לפתח אצל הסטודנטים את ההבנה לגבי השיקולים והצרכים הקיימים כשנדרשים להחליט או לבחור גישה לארגון וניהול מידע והרציונל העומד מאחורי המערכות הקיימות.

    מבוא למחקר בניהול מידע וידע. קורס, 2 שש"ס

    הערכה של שירותי מידע. קורס, 2 שש"ס

    במסגרת קורס זה הסטודנטים ילמדו לאפיין ולהעריך ממשקי משתמש. ייסקרו מושגים הנוגעים לממשקי משתמש כגון UX-UI, שימוש בנתוני מערכות ע"י כריית נתונים, סטטיסטיקות ואנליטיקס להערכה ושיפור של שירותי מידע. הסטודנטים יחשפו לטכניקות מעשיות כגון: קבוצות מיקוד, גוגל אנליטיקס, CRM ושיטות הערכה מדידות אחרות. הקורס יתייחס בקצרה גם להנגשת ספריות ומרכזי מידע פיסיים ווירטואליים תוך שימוש באסטרטגיות שיווק ותיאוריות מרכזיות בפילוח קהלי יעד. חשיבות שיווק שירותי מידע תוך מיקוד באמצעי ניו-מדיה, פודקאסטים, סרטונים וכו'.

    אנשים ומסכים: תיאוריות בטכנולוגיות וחברה, קורס, 4 שש"ס

    הקורס/סמינר יעסוק בסוגיות תיאורטיות וביקורתיות המתייחסות לחברת המידע. בחלקו הראשון של הקורס נדון במסורות מחקריות קלאסיות כדוגמת הדטרמיניזם הטכנולוגי וההבניה החברתית של הטכנולוגיה. כמו כן, נדון בתיאוריות שהתפתחו מסוציולוגיה של לימודי טכנולוגיה ומדע (STS): תיאורית השחקן והרשת (ANT) ולימודי תשתיות ופלטפורמות. בחלקו השני של הקורס נעזר במסגרות תיאורטיות אלו כדי לבחון את שאלת הפערים החברתיים שהתעצמו עם כניסתן של טכנולוגיות דיגיטליות לחיינו וכן נעסוק בסוגיית ההטיה האלגוריתמית והשלכותיה החברתיות, התרבותיות והפוליטיות. כמו כן, נבחן בכלים ביקורתיים תחומי מחקר חדשים שמבוססים על דיגיטציה של מידע כדוגמת מדעי הרוח הדיגיטליים, ונעמוד על הקשר שבין דיגיטציה ודמוקרטיזציה של ידע. בהמשך, נדון בהשלכות החברתיות של סוגיות משפטיות שלבשו צורה חדשה בעידן המידע כגון פרטיות וזכויות יוצרים ונעסוק בהשלכות החברתיות של זיכרון דיגיטלי: אילו נכסים דיגיטליים יחידים וקהילות משאירים אחריהם ומה יעלה בגורלו של המידע (הלכאורה אינסופי) שמיוצר כיום.

    מבוא למחקר בניהול מידע וידע, קורס, 2 שש"ס

     

    שנה א', סמסטר ב'

    תקשורת פוליטית בעידן נתוני העתק (big data): תיאוריות וכלים ממוחשבים. סמינר/קורס 4 שש"ס

    סמינר זה יתמקד בסוגיות מרכזיות העומדות בחזית המחקר בתקשורת פוליטית, לצד הקניית כלים ממוחשבים לניתוח נתונים שיסייעו ליישם את התיאוריות הנלמדות. נתמקד בסוגיות כמו קיטוב פוליטי ופופוליזם לאור הדומיננטיות של רשתות חברתיות כיום, הפצת "פייק ניוז", היווצרות שיח פוליטי גס ועוין, קמפיינים פוליטיים בעידן הדיגיטלי ועוד. לצד לימוד גישות תיאורטיות מגוונות, חלק ניכר מהסמינר יוקדש להקניית ידע פרקטי בעיבוד וניתוח נתונים באופן ממוחשב, הכולל גם טקסטים תקשורתיים ופוליטיים (לדוגמא, חדשות או ציוצים בטוויטר), דבר שיסייע להבין וליישם את החומר התיאורטי. ניתוח הנתונים ייעשה באמצעות תוכנת R.

    מהמדף לענן - תיעוד ושימור בעידן הדיגיטלי. קורס, 2 שש"ס

    המהפכה הדיגיטלית משנה פני כמעט כל תחום בחיינו ופורצת את גבולותיו. תיעוד ושימור הזיכרון האנושי הוא בין הדוגמאות המובהקות לכך. יחד עם השינויים בתחום עצמו, משתנה גם אופי תפקידם של העוסקים במלאכת הארכיונאות. מטרת הקורס היא למקם את הסטודנטים והסטודנטיות בנקודה העכשווית על ציר הזמן של התפתחות המקצוע, תוך הדגשת תהליכים היסטוריים וחברתיים שהשפיעו על עיצובו. בהמשך נסקור חלק מהמגמות השולטות כיום, ארגז הכלים, ומאגר הזדמנויות של השימור הדיגיטלי. הדגש יושם על משמעויות מרחיקות לכת של הדיגיטציה לתיווך וייצוג העבר, ההווה, וגם והעתיד. לצד רקע תיאורטי וקונספטואלי, הקורס יתבסס גם על מבחר דוגמאות מניסיון עבודתי בענף תוכן דיגיטלי ואוספים מיוחדים, על פני שנים רבות.

    כלכלת מידע. קורס, 2 שש"ס (או סמינר 4 שש"ס)

    מידע הפך בשנים האחרונות להיות קטר כלכלי בכל המגזרים במשק. קורס זה יעסוק בניתוח קשרי הגומלין בין מידע, טכנולוגיה ואדם כדי להבין תהליכים להם אנו עדים, כגון צמיחה מהירה של חברות, יצירת מונופולים בסביבה תחרותית, מתווכים מסוגים חדשים. באמצעות הבנה של עקרונות יסודיים של מידע כמוצר פרטי או ציבורי נפתח יכולת לנתח את הפעילות העסקית סביב מידע ונתוודע למיגוון של מודלים עסקיים. בסיום הקורס יציגו הסטודנטים יוזמות ליישום הידע הנלמד בארגוניהם.

    מדעי הנתונים למדעי החברה. קורס מתוקשב, 2 שש"ס

    הקורס יקנה היכרות עם עולם מדעי הנתונים וטכנולוגיית המחשוב כידע בסיסי הנדרש. הקורס יקנה מיומנות שימוש במספר כלים (חינמיים ונגישים) בתחום Microsoft Lobe, Orange Data Mining. במהלך הקורס הסטודנטים ייחשפו למחקרים מתחומים שונים. תרגילים מעשיים ישולבו בשיעורים. בקורס נלמד שיטות מגוונות לניתוח נתונים. בין היתר נלמד תהליך סטנדרטי לעבודה עם נתונים. נלמד אלגוריתמים לניתוח מבוקר ולא מבוקר של נתונים מסוגים שונים, כולל נתונים טבלאיים, נתוני טקסט ותמונות.

     

    שנה א', סמסטר קיץ

    חיפוש מידע מתקדם. קורס/סמינר, 4 שש"ס

    הקורס יכשיר את הסטודנטים לשימוש באסטרטגיות חיפוש, תוך חשיפה למקורות מידע מומחה ואמצעים להערכת תוצאות החיפושים. לאחר סקירה של תעשיית המידע והמקורות המקצועיים שהיא מציעה יקבלו הלומדים לבקרה וביקורת של מקורות מידע פתוחים וכן מקורות בגישה מוגבלת. הסטודנטים ילמדו ויתרגלו עקרונות חיפוש במשאבי מידע בתחומים שונים ובשפות שונות כולל חיפוש מידע במשאבי הספריה ומידע פתוח ברשת. בין המשאבים שבהם יעשה שימוש בסדנא: מאגרי מידע כלליים ונושאיים, עיתונות יומית מקומית ועולמית, פטנטים, מידע עסקי, מסדי נתונים גולמיים ועוד.

    תקשורת ארגונית. קורס, 2 שש"ס

    זירת התקשורת הארגונית מקיפה מכלול סוגיות, ערוצים וקהלים, פנימיים וחיצוניים. קורס זה מתמקד בתפקידו המשמעותי של השיח – הניהולי, המקצועי והתעסוקתי – כמכונן את הארגון, מקיים ומעצב אותו לאורך זמן. זאת, באמצעות טקסטים המיוצרים, מופצים ונצרכים באופנים שונים של דיבור, כתיבה, ייצוגים חזותיים ועוד. בקורס זה נשאל: מהן האסטרטגיות והפרקטיקות התקשורתיות שמאמצים המשתתפים בשיח הארגוני? כיצד משתלבות טכנולוגיות תקשורת שונות, ובכלל זה רשתות חברתיות ואפליקציות ייעודיות, בשיח היום יומי המתקיים בארגון? כיצד עובדים מבטאים הזדהות עם הארגון ומייצגים אותו או מביעים התנגדות למעשיו? כיצד הם מתמודדים עם סוגיות מהותיות של אתיקה ואחריות חברתית? ו-כיצד משתלב השיח הארגוני בתהליכים כלכליים-חברתיים מקומיים וגלובליים? נעמיק בגישות שונות לחקר תקשורת ארגונית, וניישמן בניתוחי טקסטים הקשורים באירועים ומקרי בוחן רלוונטיים. במהלך הקורס ירכשו הסטודנטים כלים לניהול תקשורת ארגונית אפקטיבית ובכלל זה גיבוש תוכניות עבודה וכתיבת בריף לקמפיינים.

    טכנולוגיות ומתודולוגיות לניהול ידע, קורס, 2 שש"ס

    במאה ה-21 בכלל, ובעידן המהפכה התעשייתית הרביעית בפרט, הפך ידע לאחד הנכסים המשמעותיים ביותר בכל ארגון, המהווה מפתח להצלחתו. קורס זה הינו מבוא להכרת תחום דעת זה, ויפתח צוהר להכרת המתודולוגיות והטכנולוגיות התומכות של ארבעה אשכולות ניהול הידע המרכזיים בארגוניים: שימור ידע ארגוני (שנדע גם הלאה את שידענו בעבר); שיתוף ידע (שבעלי תפקידים יוכלו להרוויח על ציר ההווה, זה מהידע של האחר); הנגשת ידע (שגם נמצא ונוכל להשתמש במה ששיתפנו); ופיתוח ידע (שנדע מחר יותר משידענו אתמול). בסיום הקורס יגישו הסטודנטים עבודות המיישמות את הנלמד הלכה למעשה.

    שנה ב', סמסטר א'

    פרקטיקום. קורס, 6 שש"ס

    מטרת הפרקטיקום היא לספק לתלמידים הזדמנות לרכוש ניסיון וכלים ליישום הידע התיאורטי שלמדו ולצבירת יתרון מקצועי משמעותי בתחום. הפרקטיקום מנוהל כקורס אקדמי שבמסגרתו יוצעו לסטודנטים התנסויות מקצועיות בספריית האוניברסיטה וכן בארגונים מהמגזרים הציבורי והפרטי. ההתנסות המעשית היא בהיקף של 80 שעות בליווי איש מקצוע מהספרייה או מהארגון המארח ובנוסף, מתקיים ליווי אקדמי של מרצה הקורס. בסיום הקורס, הסטודנטים מציגים את תוצרי עבודותיהם וכן את העבודה העיונית המלווה את הפרקטיקום.

    Please publish modules in offcanvas position.