צילומים מהרצאת האורח של פרופ' פבלו בוצ'קובסקי (צילם: יאיר גיל)
הכנס התקיים ב-25.12.16 באוניברסיטת חיפה (כרזת הכנס, חוברת תקצירים)
9:00-9:30
התכנסות, הרשמה, כיבוד קל
חדר 205, בניין ג'ייקובס
9:30-10:00
מושב פתיחה
חדר 205, בניין ג'ייקובס
פרופ' יריב צפתי, ראש החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
מר מני אברהמי, מנכ"ל יפעת מידע תקשורתי
מאבקי התקשורת בעידן נתניהו
10:15-11:30 מושבים מקבילים
פאנל מס' 1:
חדר 205, בניין ג'ייקובס
הסיפור העיתונאי: סיקור, מיתוג ומסגור
יו"ר: ד"ר אבשלום גינוסר, החוג לתקשורת, המכללה האקדמית עמק יזרעאל
סמאח חאיק, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
תמשיכו לשנוא את ישראל עד למלחמה הבאה": ייצוג ישראל בתקשורת של ארגוני ההתנגדות חמאס וחיזבאללה בזמן רגיעה
אילת הר-אבן, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
לחיים, "צ'ירס" ו"סלוטה"! דימוי היינות הישראליים, בעיתונות העולמית
ברק בר-זוהר, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
סיקור מות מנהיגים בעיתונות העברית 1904 - 1995
אסנת כותן-ניר, בית הספר לתקשורת, אוניברסיטת בר-אילן
מיתוג מנכ"לים בתקשורת הישראלית - בין תאוריה לפרקטיקה: מייסדי חברות כמקרי בוחן
פאנל מס' 2:
חדר 207, בניין ג'ייקובס
מחקר רשתות חברתיות
יו"ר: ד"ר רבקה ריב"ק, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
מיטל אמזלג, החוג ללמידה, הוראה והדרכה, אוניברסיטת חיפה
תרומתן של רשתות חברתיות מקוונות להשתלבותם החברתית והאקדמית של סטודנטים מהגרים מרקע מוחלש
ניר נון נוה, המחלקה לתקשורת ועיתונאות, האוניברסיטה העברית
הצגה פוליטית: ניתוח רמות הפרסונליזציה וההצגה העצמית של פוליטיקאים בפייסבוק
גל רביה, החוג לתקשורת, אוניברסיטת תל-אביב
"יפה ונכון": תמונות ממסעות לפולין ברשתות החברתיות
שולה מולא, המחלקה לתקשורת, אוניברסיטת בן גוריון בנגב
לא על ה-WhatsApp לבדה: תפקידה של הרשת החברתית WhatsApp בקבוצה "אימהות על
המשמר"
פאנל מס' 3:
חדר 303, בניין ג'ייקובס
תקשורת והענקת משמעות: בין הפרטי לציבורי
יו"ר: ד"ר אורן גולן, החוג ללמידה, הוראה והדרכה והחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, אוניברסיטת חיפה
נועה לורבר, החוג לתקשורת, אוניברסיטת אמסטרדם
השפעתו של מסגור תמטי על המידה בה האזרח מטיל אחריות על ממשלת הולנד והאיחוד האירופי בנוגע לטיפול בתוצאות משבר הפליטים (בדיקת ההשפעה של מסגור היררכי ותחכום פוליטי)
ענת לשניק, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
משא ומתן אפיסטמולוגי בהקשר טכנולוגי עכשווי: דיוני מחיקה בוויקיפדיה העברית
הדר אליאש , החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
אוכלות את עצמן לדעת בשידור חי: השפעת מסרים מתונים וקיצוניים בנושא הפרעת האנורקסיה על נשים צעירות בישראל
מלכה שחם, המחלקה לתקשורת, אוניברסיטת בן גוריון בנגב
השלכות שינויי זהות מורכבים על דפוסי שימוש במדיה: מקרה קליטת עולי חבר העמים שחזרו בתשובה
12:00-13:30
טקס הענקת פרסים והרצאת אורח
מצפור רבין, קומה 9, בניין רבין
יו"ר - ד"ר אורן מאיירס, ראש תכניות המ"א, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
ברכות
פרופ' גוסטבו מש, החוג לסוציולוגיה ורקטור אוניברסיטת חיפה
מר מני אברהמי, מנכ"ל יפעת מידע תקשורתי
חלוקת פרסי יפעת לעבודות מצטיינות
הרצאת אורח:
Prof. Pablo J. Boczkowski
School of Communication
Northwestern University
Incidental News: How Young People Consume News on Social Media
In this presentation I will share results of an ongoing, mixed methods study of how people ages 18-29 consume the news on social media. The study shows that the ideal-typical mode in which young people consume news on social media can be characterized with the notion of “incidental news.” Although incidental learning of news has long existed, it had been a secondary mode of information acquisition, not the predominant one. I will draw on the basis of these findings to reflect on current dynamics at the nexus of media, technology and politics that have become central to contemporary societies.
13:30-14:15 הפסקת צהריים
14:30-15:45 מושבים מקבילים
פאנל מס' 4:
חדר 205, בניין ג'ייקובס
עבודה עיתונאית: מקורות, מימון ואמון
יו"ר: ד"ר אורן מאיירס, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
ניב מור, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
עיתונות במימון המון: הצעה למחקר הבוחן את סוגי העיתונאים והעיתונות המבקשים ומקבלים מימון באמצעות פלטפורמות למימון המון
גילעד גרינוולד, ביה"ס לתקשורת, אוניברסיטת בר-אילן
האם העיתונות הפופולארית או האיכותית יותר סקסיסטית?
המסגור התקשורתי של מועמדות לתפקידי הנהגה בעיתונים פופולאריים ואיכותיים, ישראל וארצות-הברית, 2009-2008
סופיה חייטין, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה, דניאל כ"ץ, בית הספר למדעי המדינה, אוניברסיטת חיפה
"לצערי אנחנו ממלאים את מקומם של עיתונאים": 'שוברים שתיקה' וגבולות העיסוק העיתונאי
אביב בר נוי, המחלקה לתקשורת, אונברסיטת בן גוריון בנגב
אמון וספק במקורות עיתונאיים – במי מטילים ספק ומדוע?
פאנל מס' 5:
חדר 207, בניין ג'ייקובס
נרטיבים תקשורתיים בעיתונות ובתרבות הפופולארית
יו"ר: ד"ר חיים חגי, בית הספר לתקשורת, המכללה האקדמית נתניה
מיכל שטרית , המחלקה לתקשורת, אוניברסיטת בן גוריון בנגב
איזהו גיבור? גיבורי על ונבלי על בסרטי קולנוע
זאק רוזנצוויג, המחלקה לתקשורת ועיתונאות, האוניברסיטה העברית
מסגור בינלאומי: ממשל ארה״ב כגורם מרכזי בקידום המסרים של ישראל בתקשורת האמריקאית
אודליה דיין-גבאי דוקטורנטית במחלקה לתקשורת ועיתונאות, האוניברסיטה העברית
"שלושה מרחבים ופרשה אחת": על הנרטיבים במרחב המשפטי, התקשורתי והביקורתי בפרשת קצב כמקרה קיצון לאלימות מינית כלפי נשים באמצעות כוח שררה.
טלי אהרוני, המחלקה לתקשורת ועיתונאות, האוניברסיטה העברית
"הילד הזה הוא אני" - ייצוג היַלְדּוּת בריאליטי הישראלי
פאנל מס'6
חדר 303, בניין ג'ייקובס
החיים עצמם: מדיה, משפחה, בית
יו"ר: ד"ר נחמה לואיס-פרסקי, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
כרמית עירון פלר, החוג לתקשורת, אוניברסיטת תל-אביב
"מתי מגיעים?" פיתוח גישה תקשורתית כדי לעזור להורים לילדים קטנים להתמודד עם הסחת דעת הנגרמת מצד ילדים בזמן הנהיגה
נעמי ביטמן, המחלקה לתקשורת ועיתונות, האוניברסיטה העברית
מוגבלות, ביות מדיה ודיכוי חברתי: שימושי סלולר בקרב חרשים וכבדי שמיעה בישראל
דודו בן שטרית וענת לשניק, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
"פעם ראשונה שאני רואה את זה משם": המשמעויות שמעניקות אימהות וצלמות מקצועיות לצילום הלידה
מלכה שחם, המחלקה לתקשורת, אוניברסיטת בן גוריון בנגב
ביות טכנולוגיות מידע ותקשורת בחייהן של נשים חרדיות בישראל: תהליכים, השפעות והשלכות
כל המשתתפים בכנס מתבקשים להירשם מראש (ללא תשלום) בדוא"ל
פרופ' אלי אברהם זכה בפרס המאמר המצטיין בכנס בינלאומי למיתוג מקומות שאורגן על ידי האגודה הבינלאומית למיתוג מקומות ואוניברסיטת מידלסקס באנגליה. הכנס התקיים בחודש דצמבר 2016 בלונדון. כותרת המאמר הזוכה היא: "מיתוג לאומים ואסטרטגיות שיווק למלחמה בסטריאוטיפים ותפיסות שליליות כלפי מדינות".
צילום: פרופ' אברהם מרצה בכנס.
ד"ר רועי דודזון התראיין בתוכנית הרדיו "קול העין" של אתר ביקורת התקשורת "העין השביעית" ותחנת "קול הקמפוס" של ביה"ס לתקשורת במכללה למינהל. רועי והעיתונאי נתי טוקר מהארץ-דה מרקר שוחחו על התועלת שצומחת מבעלות על עיתון כלכלי על רקע החובות אליהם נקלע בעל השליטה בעיתון הכלכלי "גלובס", אליעזר פישמן.
הכנס יתקיים ב-3 בינואר 2017 במצפור רבין, אוניברסיטת חיפה
10:00-10:15 התכנסות וברכות
רון רובין, נשיא אוניברסיטת חיפה
לילי אורלנד-ברק, דיקנית ללימודים מתקדמים, אוניברסיטת חיפה
ערן ויגודה-גדות, דיקן הפקולטה למדעי החברה, אוניברסיטת חיפה
10:30-12:30 בעקבות הקובץ על הזיכרון התרבותי של מאבקים לא-אלימים
יו"ר: יריב צפתי, ראש החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
מיכאל גרוס, ראש בית הספר למדעי המדינה, אוניברסיטת חיפה: דילמות אתיות בהתנגדות לא-אלימה
אָרנית שני, החוג ללימודי אסיה, אוניברסיטת חיפה: צעדת המלח של מהטמה גנדי: פרדוקסים ומתחים בזיכרון המאבק הלא-אלים בהודו
עירית דקל, התכנית ללימודי יהדות, אוניברסיטת וירג'יניה: המוזיאון האנטי-מלחמתי בברלין כאתר זיכרון
יפעת גוטמן, החוג לסוציולוגיה ואנתרופולוגיה, אוניברסיטת בן גוריון: מלחמת הדימויים: קולנוע דוקומנטרי כאקטיביזם של זיכרון
אורן מאיירס: החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה: "לא מתאים להישבע לשם שלום מעל מגן!": עיצוב הזיכרון התרבותי של מאבקים לא-אלימים
אורי בן-אליעזר, ראש החוג לסוציולוגיה, אוניברסיטת חיפה: איפה תנועות השלום כולן... מתי הן ילמדו?
12:30-12:45 הפסקה
12:45-13:45הרצאת אורחת
יו"ר: אֹרן ליביו, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
Karen Tracy, Chair, Department of Communication, University of Colorado, Boulder: Reasonable hostility: Its origin and evolution as a norm of conduct
Abstract: “Reasonable hostility” was initially formulated as a defensible communication conduct ideal for citizens’ participation in education governance meetings in the United States. It involves emotionally-marked expression of outrage about a wrong accompanied by small other-directed tokens of politeness. Following an explication of the ideal’s distinctive features, I provide an example of what it looked and sounded like in school board meetings in local communities. I then argue how reasonable hostility could be applicable as an ideal for other public situations.
13:45-14:45 הפסקת צהריים
14:45-15:45 תלמידים חוקרים: שיח מדיה
יו"ר: רבקה ריב"ק, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
Keren Tenenboim-Weinblatt, Department of Communication and Journalism, The Hebrew University of Jerusalem: Journalistic transformation: How source texts are turned into news stories
Tal Morse, Department of Photographic Communication, Hadassah Academic College, What is "Like"? Negotiating non-verbal rituals in visual interpersonal communication
Gonen Dori-Hacohen, Department of Communication, University of Massachusetts, Amherst: A missing description of a term for participation in the Israeli public sphere
15:45-16:30 תלמידים חוקרים: ילדוּת בתרבות הצריכה
יו"ר: קלרה סבג, החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, אוניברסיטת חיפה
שוש דוידסון, המכללה האקדמית לחינוך גורדון, חיפה: "למה לגדול?": כנות ומסחור בדימויי ילדים בפרסומות
הדס נצר-דגן, החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, אוניברסיטת חיפה: "ומה אם הם יגידו שמשעמם להם?": שִעמוּם כמילת מפתח במוזיאון הילדים בחולון
16:30-17:00 מִלות סיכום
יו"ר: גבי וימן, החוג לתקשורת, אוניברסיטת חיפה
תמר כתריאל, החוג לתקשורת והחוג למנהיגות ומדיניות בחינוך, אוניברסיטת חיפה
הוועדה המארגנת:
דבי גולדן, החוג למנהיגות ומדיניות בחינוך
יריב צפתי ורבקה ריב"ק, החוג לתקשורת
ב-14 לדצמבר 2016 נקרין את הסרט "קייט מגלמת את קריסטין" בסינמטק חיפה ובשיתוף עמו. ד"ר נורית טל-אור תקדים דברי פתיחה, וד"ר ארן ליביו יחתום עם אחרית דבר. האירוע יתחיל ב-18:30. הסרט הדוקומנטרי, שהוקרן בפסטיבל דוקאביב, עוסק בתהליך העבודה על סרט בדיוני שאמור לעסוק באירוע היסטורי, ההתאבדות של מגישת טלוויזיה אמריקאית בשידור חי.
החוג פתח היום את שנת הלימודים החדשה במפגש של תלמידים ומרצים. ראש החוג פרופ' יריב צפתי סקר את ההישגים הרבים והמגוונים של חברי קהילת החוג בשנה החולפת במחקר, בלימודים ובשדה המעשי.
לקראת פתיחת השנה האקדמית ד"ר רועי דודזון פרסם בבלוג שלו פוסט שסוקר סדרה של כלים דיגיטליים שעושים את חייו המחקריים נוחים יותר. אם יש לכם תוספות אתם מוזמנים להגיב בבלוג או בקבוצת הפייסבוק של החוג:
"אשמח מאוד אם תציעו בסוף הפוסט רעיונות לכלים מועילים נוספים, ומי יודע? ייתכן שאשלב התייחסות לכלים אלו בהדרכות (ואף אזמין אתכם לבקר בסמינר אם מסתדר לכם).
תוכנות ביבליוגרפיות: בכל פעם שאני נתקל בחוקר או חוקרת שעורכים ידנית את רשימת המקורות של עבודה או מאמר אני מגרד בפדחת. בשנה השנייה של הדוקטורט היה לי המזל לשוחח עם ידידה לתוכנית הדוקטורט (בעניינים האלה אתה לומד הכי הרבה מבני המחזור שלך) שהציגה בפניי את תוכנת ה-endnote ואף הועילה לאפשר לי להעתיק אותה (על חוקיות העניין אפשר להתווכח). מאז הפסקתי להשתמש בתוכנה המסוימת הזו אך לא עובר יום שאינני משתמש בתוכנה ביבליוגרפית כלשהי (כיום ב-Mendeley)."
מוסמך החוג אבי בר-אלי זכה בפרס התנועה לאיכות השלטון על עבודתו העיתונאית בדה מרקר בנושא מתווה הגז. בר-אלי הוא עורך תחום התשתיות בדה-מרקר. בר-אלי פרסם גם תחקירים על "ישראל ביתנו", חברת מע"צ וחברת קצא"א (עוד על הזכיה).
פרופ' יונתן כהן נבחר להיות סגן יו"ר של חטיבת תקשורת ההמונים באגודה הבינלאומית לתקשורת (ה-ICA). זוהי אחת האגודות הבינלאומיות המובילות לחקר תקשורת והחטיבה היא מהגדולות באגודה. במסגרת תפקידו יתכנן פרופ' כהן את תוכנית החטיבה בשני הכנסים השנתיים הקרובים ולאחר מכן ישמש יו"ר החטיבה.
בראשית ספטמבר זכו שני שבח-מילר ועידן וקנין בפרס "גור אריה" לעבודת סטודנטים מצטיינת בתחרות "האריה השואג" שמקיים מדי שנה איגוד יועצי התקשורת ויחסי הציבור בישראל. וקנין ושבח-מילר הם בוגרי התוכנית לתואר שני בתקשורת עם התמחות בתקשורת אסטרטגית ויחסי ציבור. הם זכו בפרס על עבודת הגמר שעשו שעסקה בקידום חברת "ביו דוג".
לדברי וקנין, השיעור המרכזי שלמד במסגרת העבודה על הפרויקט הוא כמה חשוב: "מחקר, מחקר, מחקר!". וקנין הוא כיום מנהל מחלקת הדיגיטל בקבוצת בן דרור (לקוסט, פולו ראלף לורן, ספידו וג'אנספורט ישראל) ובעל חברה לייעוץ אסטרטגי ושיווק בניו מדיה. במהלך החודש שעבר שוחחנו עם עידן על הזכייה והפרויקט באמצעות הדואר האלקטרוני. השיחה מצוטטת כאן לאחר עריכה.
תוכלו לתאר את הלקוח שלכם ואת הקמפיין שעשיתם עבורו?
ביו דוג הינה חברה לייצור ושיווק מזון טבעי לבעלי חיים המבוסס על צרכי התזונה ומערכת העיכול של חיות המחמד. המוצר המרכזי של החברה מורכב ממנות של בשר חי עם תוספים בטעמים שונים. על פי מחקרים שנערכו בעולם, שימוש במזון טבעי מאריך את תוחלת החיים בשלוש שנים בממוצע ומשפר את איכות החיים של בעלי החיים.
קמפיין יחסי הציבור שלנו החל, כמו כל קמפיין יחסי ציבור מוצלח, בסקר מעמיק בקרב קהל היעד שלנו. הסקר שהועבר באמצעות הפייסבוק ופורסם בקבוצות לכלבים העלה קורלציה בין חשיפה ליתרונות האכלה הטבעית לבין הרצון להתנסות במוצר. עוד עלה בסקר כי, להבדיל ממדינות רבות בעולם, בישראל אין מודעות לשיטת ההאכלה הטבעית. אי לכך קמפיין יחסי הציבור שערכנו למותג נועד להעלות את המודעות לשיטת האכלה הטבעית לבעלי החיים. בשלב הראשון יצרנו שיח רשת ואיתרנו שיח רשת קיים הקשור לבעיות, הנפוצות אצל כלבים, אשר היו עשויות להיפתר בשימוש בביו-דוג (בקבוצות לכלבים). בשלב השני ניטרנו תגובות גולשים רלוונטיות. בשלב השלישי התחלנו לבשל את ההפתעה שלנו. מתגנו קופסאות קרטון עם לוגו המותג אשר כללו: (1) מזון של ביו דוג (2) מכתב אישי לכלב הקשור לתגובה לפוסט (3) איירנו קריקטורה של כלב הגולש (4) צרפנו עלון מידע על ביו דוג. את החבילות, הסענו לגולשים (בכל הארץ) והפתענו אותם בביתם עם מארז מתנה של ביו דוג, מותאם אישית. מכאן, הדרך לפרגונים של הגולשים בקבוצות היתה קצרה (מאוד קצרה) קמפיין זה הצליח לפצח את האלגוריתם החכם של פייסבוק והוביל לחשיפה רחבת היקף ומעורבות גבוהה ללא השקעת מדיה! קמפיין יחסי הציבור הצליח ליצור שיח ויראלי בקרב קהל היעד ולהשתלט על קבוצות פייסבוק רלוונטיות.
מה הוביל אתכם לבחור באסטרטגיה בה לבסוף בחרתם?
המודל העסקי של פייסבוק, אינו מאפשר לזכות בחשיפה רחבה בדפי פייסבוק עיסקיים. אי לכך, נראה כי הבחירה לפעול בפלטפורמת הקבוצות הייתה מתבקשת (במיוחד בקמפיין יחסי ציבור אשר אינו מסתמך על השקעת מדיה). נדמה כי, להבדיל ממשרדי יחסי ציבור אשר בוחרים להעביר את מסרי המותג אותו הם מקדמים באמצעות "מובילים", החשיבה שלנו (אשר קיבלה ביטוי בסקר) היתה כי דווקא קבוצת השווים תצליח לשכנע יותר. כמו כן, תקנון קבוצות הכלבים השונות, אינו מאפשר למותג לפרסם באופן ישיר בקבוצות (מחשש שפרסום זה ימחק). גורם אשר הוביל לחשיבה כי הפתעת הגולשים תגרור העלאת פוסטים "ספונטנית" המציגים את ההפתעה ואף ממליצים על המותג.
מה אתם לוקחים אתכם מהפרויקט הזה להמשך הדרך המקצועית שלכם?
מחקר, מחקר, מחקר! נראה כי משרדי יחסי ציבור רבים בוחרים לדלג על המחקר הראשוני וישר עוברים לשלב הקריאייטיב. אין ספק כי ללא המחקר שערכנו לפני הקמפיין, היה לנו קשה מאוד לדעת מה חשוב לגולשים במזון שהם מאכילים את הכלבים שלהם, אלו גורמים משפיעים על הבחירה בין מזון כזה או אחר וכדומה.
בטור שפרסם ד"ר אורן מאיירס באתר ביקורת התקשורת, העין השביעית, מוצא מאיירס דמיון בין "ארץ נהדרת" למסיבת עיתונאים שערך השר נפתלי בנט בארמון הנציב:
"חשבון הפייסבוק הפעיל מאד של בנט הוכיח השבוע שבישראל – וזה גילוי ותיק מאוד, כמעט נדוש – המציאות עולה על כל וכו': אחרי שהוכח כי "ארץ נהדרת" כבר צפתה את הצימוד בין יאיר לפיד לקטלוג של איקאה, התברר שלבנט חשוב מאוד לעבות את הרזומה שלו בתחום ה"התעלמות האמנותית" אה-לה זרחוביץ'." (לטור המלא)
לחוג לתקשורת תהיה נוכחות משמעותית השנה בכנס ה-Association for Internet Researchers בברלין. כנס AoIR הוא מהכנסים המובילים בעולם לחוקרי אינטרנט וסביבות דיגיטליות אחרות. בין המשתתפים יהיו ארבעה תלמידי מחקר, בוגר טרי של תוכנית הדוקטורט ושלושה חברי סגל. חמישה מחברי קהילת החוג ישתתפו במושב בנושא סטנדרטים באינטרנט שארגנה ד"ר רבקה ריב"ק. המושב (תקציר) יבחן את התפקיד של סטדנרטים בזירות דיגיטליות שונות כולל יישומי פייסבוק (הגר בוחבוט ורבקה ריב"ק), מימון המון (רועי דודזון), ביומטריה וארכיונים דיגיטליים (אבי מרציאנו ושרון רינגל), ואוריינות מדיה במערכת החינוך (נטע זיסקינד). פרופ' ג'ו טורו מביה"ס לתקשורת ע"ש אננברג באוניברסיטת פנסיבלניה ישמש כמגיב למושב. במושב נפרד יציגו תלמידת התואר השני ענת לשניק וד"ר ארן ליביו עבודת מחקר שעוסקת בשיח סביב מחיקת דפים בוויקיפדיה בעברית (תקציר). ד"ר אבי מרציאנו, בוגר טרי של תוכנית הדוקטורט, יעסוק במושב נוסף במעקב ביומטרי (תקציר).