נושא עבודת הדוקטורט: Tracked Versus Asked About: Understanding and Improving Self-reporting of Media Exposure
מנחה: פרופ' יריב צפתי
תקציר הדוקטורט:
The present dissertation examines the issue of over-reporting of news media exposure in survey research. This dissertation aims to develop methodologies to decrease biases inherent in self-reported data. The research tries to uncover the underlying causes of inaccurate self-reports of media exposure along three dimensions: intrinsic motivational factors such as self-affirmation, cognitive influences that stem from memory overload inducing misreporting, and the impact of social desirability particularly in the context of reality programming, which may be perceived as less socially acceptable compared to news content.
Methodologically, the study uses six surveys conducted between 2019 and 2021.
The dissertation unveils crucial findings that contribute to our understanding of people’s reports of their media exposure. The second chapter (already published as a journal article in the Journal of Broadcasting and Electronic Media) demonstrates that self-affirmation manipulations significantly reduce over-reporting.
The third chapter explores the domain of digital TV exposure, revealing the possibility that respondents may report television viewing despite engagement with websites or mobile applications. The research identifies a pattern of overreporting of linear TV news exposure and underreporting of exposure to news over digital TV in real-time surveys, in comparison to automatically collected data. This difference highlights the cognitive burden on respondents attributable to platform confusion and the simultaneous presentation of content across multiple platforms.
Chapter four investigates the influence of social desirability on reporting behavior. Respondents tend to underreport watching reality programs they regard as socially undesirable, thereby supporting our theoretical expectations regarding the role of social desirability in reporting accuracy.
The findings from this dissertation carry important implications for further research in the field. The identification of a pattern of underreporting in digital television consumption prompts the need for further investigations. Moreover, the project calls for explorations into strategies to reduce cognitive load due to multi-channels and platforms. Finally, the impact of question phrasing and ordering on reported exposure requires additional examination.
The accuracy of self-reporting is the basis on which a variety of theories in political communication are built. The integration of self-reporting and passive measurement in this dissertation brings us closer to a clearer and more realistic picture of media consumption habits and content exposure, one that considers consumption habits in the new era. Improving measurement is therefore a promising challenge that holds clear theoretical, practical, and empirical advantages.
מטרת עבודת הדוקטורט היא לפתח טכניקות וכלים לזיהוי ותיקון טעויות בדיווח עצמי על צריכת המדיה, בהשוואה לנתונים המתקבלים ממעקב פסיבי בטלוויזיה ובטלוויזיה דיגיטלית. הממצאים מדגימים את חשיבות ההתייחסות למניעים מוטיבציוניים, כמו ניהול רושם פנימי ומניעים קוגניטיביים כמו עומס על זיכרון הנבדק בעידן הדיגיטלי, שמשפיעים על דיווח היתר ;בנוסף מתייחס להיבט הרצייה החברתית ביחס לז'אנרים ריאליטי וחדשות.
תחומי מחקר
חשיפה למדיה
דיווח עצמי בסקרים
טלוויזיה דיגיטלית
השכלה
תואר שני - MSc, ביה"ס למנהל עסקים רקאנטי, אוניברסיטת תל-אביב. מצטיינת דיקאן.
תואר ראשון - עיתונאות, תקשורת, האוניברסיטה העברית, ירושלים, בהצטיינות.
קורס דירקטורים ונושאי משרה בכירים - לה"ב - אוניברסיטת ת"א
הצגות בכנסים
ICA - pre-conference of media and public affairs on the George Washington University Campus - Washington DC, 2019
WAPOR Annual Conference- presentation at 72nd Annual Conference in Toronto Canada - 2019
Measuring Communication Concepts - Research Workshop of the Israel Science Foundation – Haifa 2023
פרסומים
Shalev, D., & Tsfati, Y. (2022). Understanding and Attenuating Overreported TV News Exposure: Testing Anonymity, Self-Affirmation, and Cognitive Survey Manipulations. Journal of Broadcasting and Electronic Media, 66(1), 1–21. https://doi.org/10.1080/08838151.2022.2039145
קורסים
תקשורת שיווקית בעידן דיגיטלי וברשתות חברתיות. החוג לתקשורת, אוניברסיטת בן גוריון
יסודות ניהול הפרסום. החוג לתקשורת, מכללת כנרת
סדנת פלנינג . החוג לתקשורת, מכללת כנרת