החוג לתקשורת

    University of Haifa

    Select your language

    ד"ר יצחק משיח

     Itzhak Mashiah

    שם הצעת מחקר: פעפוע רעיון החדשנות בתקשורת: דפוסי הסיקור של ענף הטכנולוגיה בעיתונות הישראלית והגורמים העומדים מאחוריהם (2020-1950)

    מנחים: פרופ' אלי אברהם וד"ר מוטי גיגי

    תקציר הדוקטורט:
    המחקר עוסק בבחינה מעמיקה של תהליך פעפוע רעיון החדשנות בעיתונות הכתובה בישראל. באמצעות ניתוח ואיתור דפוסי הסיקור התקשורתי של תעשיית הטכנולוגיה ומיפוי הסביבה השיווקית, החברתית והפוליטית - עבודה זו מתארת כיצד ומדוע רעיון החדשנות דה פקטו השתרש בתרבות המערבית. המחקר מתמקד בניתוח תוכן איכותני וכמותי בשני ממדים: המימד הדיאכרוני (היסטורי) והמימד סינכרוני (עכשווי). הצד הדיאכרוני כלל ניתוח טקסטים עיתונאיים-חדשותיים מהעיתונות המודפסת בישראל. בחלק זה המיקוד היה ניתוח של כתבות טקסטואליות מתוך כלי תקשורת יומיים-פופולאריים שראו אור בישראל בין השנים 2020-1950. כמו כן, נערכה בחינה של מבנה העיתון בגיליונות באמצעות מיפוי שמות המדורים וניתוח עמודים, נעשו ראיונות מובנים למחצה עם עיתונאים שאמונים על סיקור עולמות הטכנולוגיה. הצד הסינכרוני לעומת זאת, כלל ראיונות מובנים למחצה עם גורמי שיווק ותעשייה לרבות גורמים בתעשיית עיצוב וקידום התדמית, יח"צ וייעוץ תקשורתי (אנשי שיווק), וניתוח טקסטים שיווקיים - הודעות לעיתונות. המחקר מתאר כיצד מתוך השיח התקשורתי והשיווקי הרציף לאורך שנותיה של מדינת ישראל, הסיקור על תעשיות וגורמים ששואפים לפתח, להמציא וליזום סוגים שונים של טכנולוגיות - נולד מוטיב זהותי שרבים רוצים להיות מזוהים עמו הן בצורה גלויה הן בצורה סמויה. במחקרו, ד״ר משיח מסביר את המטאפורות, מציג מגוון סמלים שעולים בדיון התקשורתי והשיווקי על עולמות הטכנולוגיה ומתאר את תהליך ההתלכדות שלהם, עד לכדי רעיון תרבותי אחד עם קונוטציה חיובית ("החדשנות").

     

    תחומי מחקר והוראה
    תקשורת שיווקית, אסטרטגיות שיווק, הייטק וחדשנות, עיתונות וטכנולוגיה
    למידע נוסף: www.itzhakmashiah.com

     

    Dr. Itzhak Mashiah

    PhD Dissertation:

    Diffusion of the innovation idea in the media: The coverage patterns of the technology industry in the Israeli press and the factors behind them (1950-2020)

    Research and teaching:

    Marketing Communication, Marketing Strategies, High-tech and Innovation, Journalism and Technology

    Google Scholar

    Please publish modules in offcanvas position.